Mitä yhteistä on Marilyn Monroella, Marxilla ja Madventuresilla?

Yrittäjyyspäivä Turun AMK:lla

Olipas eilen kiva meininki. Jännitin yrittäjyyspäivän puheenvuoroani tyypilliseen tapaani turhaan, koska yleisö oli todella mukavaa ja aihe tietenkin omaa sydäntä lähellä. Päivän saldoksi jäi mahtavia tapaamisia ja hyvä fiilis.

Pienen firman bussivakio

Livngroomin Laura Johansson kertoi oman yrittäjätarinansa. Tarina oli hyvin tuttua omankin yrittäjäuran taipaleelta. Lauran esityksestä mieleen jäi kaikkein selkeimmin kolari, joka melkein kaatoi koko firman. Moni yritys on riippuvainen omistajastaan, ja erityisen tukalaa on sellainen tilanne, jossa yrittäjä(t) joutuvat onnettomuuteen ja joutuvat hoitamaan itseään ja yritystään samaan aikaan. Hieno tarina ja tsemppiä!

Karismaa Katleenalta

Katleena veti tyypillisen tapaansa räväkän esityksen. Esityksen aiheena oli karisman merkitys, ja miten sitä voi käyttää. Karisma ei (vastoin yleisiä käsityksiä) ole synnynnäinen ominaisuus, vaan sitä voi opetella ja treenata. Karisma koostuu kuudesta osa-alueesta (itsetuntemus, itseluottamus, ilmaisutaito, vuorovaikutustaito, läsnäolo ja persoonallisuus), ja kaikkia niitä voi kehittää. Jokainen tunnistaa karisman alitajuisesti, mutta sen tunnistaminen itsessään ei ole helppoa:

Karisma on kuin ahteri. Sitä ei voi itse arvioida luotettavasti.

Samaa ajatusta jatkaen, on varmaan aika turhaa kysyä toiselta mielipidettä karismastaan, koska vastaus on aina “karismasi on just passeli — oletko sä treenannut?” 😀

Kokeneet esiintyjät voivat myös vaimentaa tai vahvistaa karismaansa tarpeen tullen. Se voi näyttää ulkopuolisen silmistä kuin karisman saisi päälle ja pois aivan kuin kytkimestä kääntäen. Näyttelijät ja julkkikset tekevät sitä koko ajan — esimerkiksi Marilyn Monroe demonstroi miten hän pystyi muuntautumaan parissa sekunnissa taviksesta supertähdeksi.

CC BY-SA 4.0
Kuva: CC BY-SA 4.0

Tietenkin Katleena antoi karismasta myös oman esimerkkinsä.

Katleena Kortesuo

Yritykset tarvitsevat Marxismia!

Kim Väisänen veti hyvän shown. Olen vähintäänkin fani. Suomessa ei nyt ihan hirveän montaa esimerkkiä ole taloudellisesti menestyneistä yrittäjistä, jotka ottaisivat kantaa myös yhteiskunnalliseen keskusteluun. Kimin omien sanojen mukaan varallisuuden paras puoli on se, että ei enää tarvitse varoa sanojaan (tätä kuunnellessa tuli vaan mieleen, että voi helveta, mähän teen tätä hommaa ihan väärässä järjestyksessä).

Kimillä oli todella hyvä esitys kansainvälistymiseen liittyen. En tosin olettanut ikinä näkeväni esitystä, jossa Kim kertoo yritysten tarvitsevan lisää Marxismia. Enkä olettanut näkeväni kuvaa Tony Halmeen hanuritatuoinnistakaan, mutta yrittäjänä jokainen päivä on seikkailu.

Kim Väisänen ja Marxismi

Verijuotikasta vegetaristille

Mad/DocVenturesin Riku ja Tunna vetivät tietenkin tuvan täyteen. Vaikka happi loppui ja hiki virtasi, kokonaissaldo oli aika cool. Ydinviestinä kaksikolla oli, että rajojaan kannattaa rikkoa, epämukavuusalueeltaan poistua ja omat ennakko-odotukset unohtaa. Harva ihminen kuitenkaan haluaa tulla kohdelluksi jonkin ryhmän yleistyksenä.

Oli hihityttävää nähdä, miten maailmanparantajahipitkin pääsivät verenmakuun Tunnan popsiessa videolla Rikun veren pöhöttämiä juotikkaita. Klippi ei välttämättä ollut herkkävatsaisimmille, mutta jäipähän ainakin mieleen.

Halusin tietenkin kaksikolta omistuskirjoitukset, sopivilla saatesanoilla:

Madventures nimmari ahnaalle kapitalistille

Jälkifiilikset

Oli todella hyvä päivä. Mahtava yleisö, mielenkiintoiset puhujat ja mukavia uusia tuttavuuksia. Ensi vuonna uudestaan!

  • Päivän parhaat hetket: Fist bump Kimin kanssa selfien jälkeen ja anonyymiksi jääneen opiskelijan kehut Älä yritä! -kirjasta.
  • Päivän heikoin hetki: hävitin kannettavan 2 minuuttia ennen esitystä. Katleenan tauti selkeästi tarttuu.

Oman esitykseni diat löytyvät SlideSharesta (muistiinpanoista löytyy kuviin taustoitusta):

Yrittäjäpäivän twiitit löytyvät twitteristä hashtagilla #YPV15.

Tässäkö Facebookin tappaja?

Tsü

Nämä sosiaalisen median platformit on jo niin nähty. Liity joukkoon, kutsu kaverit, jaa sisältöä, asenna ohjelma puhelimeen ja tadaa, sinulla on jälleen yksi uusi häiriötekijä lisää elämässäsi. Koska punaisia notifikaatioitahan ei ole koskaan liikaa.

Siksi en ollut erityisen innoissani, kun tutkassa piippasi jälleen uusi “seuraava Facebook”, Tsü (lausutaan “sue”). Tässä on kuitenkin jotain erityistä. En tiedä vielä mitä, mutta sen täytyy olla jotain todella hienoa, koska Facebook on päättänyt blokata koko kikkareen. Palvelun kirjautumissivulla onkin nyt tietenkin siksi enemmän ruuhkaa kuin marketin ämpärijonossa.

No, pienellä tiedonkaivelulla silmät laajenevat, hengitys tihenee ja kädet hikoavat. Kaltaiseni ahnas kapitalistikin tuntee pelonsekaista kunnioitusta palvelun superaivojen oivallukselle. Erilaiset toiminnallisuudet sikseen, olennaisinta koko palvelussa on ajatus siitä, että käyttäjän verkostolla ja tekemisillä on arvoa. Se mitä jaat, kommentoit ja teet on arvokasta myös taloudellisesti — ja siksi siitä kuuluukin maksaa myös kompensaatiota. Tässä kohtaa menee jännäksi. Palvelun ansaintamallissa nimittäin mainoksien tuotoista 90 % maksetaan sivuston käyttäjille (tai käyttäjän valitsemalle hyväntekeväisyyskohteelle) ja sivusto ottaa välistä kymmenyksen. Päräyttävä ajatus! Ei ihme jos FB:llä on vähän löysää housussa.

Ei muuta kuin liittymään! Klikkaa tästä ja sitten sivulta vihreää “Join”-nappia. Katsotaan muuttaako Tsü maailmaa.

Lue lisää: So, Tsu Me: Why Facebook Is Terrified of This Virtually Unknown Competitor and What It Could Mean For the Future of the Internet

Aloittavan yrittäjän säännöt

Tämä lista on lyhyt ja ytimekäs. Siinä on tiivistettynä kaikki se, jota olen yrittäjäurani aikana oppinut. Aina kun olen jättänyt sääntöjä noudattamatta, olen katunut kovasti. Ohessa omat sääntöni, olkaa hyvä:

  1. Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa juuri sinulle.
  2. Ei mulkvisteja.
  3. Kassavirta on kuningas.
  4. Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voivat odottaa.
  5. Katso kohta 1.

Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa juuri sinulle

Suomessa on vallalla kornin kommunistinen näkemys siitä, että yrityksen ainoa tavoite on työllistää, ja että kaikki muut päätöksentekoa ohjaavat arvot olisivat jotenkin likaisia. Yrityksellä tietenkin voi olla kirjattuja ja kirjaamattomia arvoja jotka ohjaavat sen toimintaa ja yritys voi olla hyvä työpaikka, mutta yritysten tehtävänä ei ole työllistää. Työllistäminen on lisäarvon tuottamisen oheistuotos.

Tiedän että se ei kuulosta kivalta kaikille, mutta minuakin harmitti aikanaan kuulla ettei joulupukkia ole. Btw, jos olet sitä mieltä että yrityksen ei tarvitse tuottaa voittoa, ota yhteyttä. Minulla on sinulle mahtava liikeidea.

Ei mulkvisteja

Älä tee töitä mulkvisteille, älä palkkaa mulkvisteja ja ennen kaikkea, älä itse ole sellainen. Joskus kuvittelin, että mulkvistien kanssa on suorastaan pakko tehdä töitä, halusi tai ei. Onneksi, ei ole. Mulkvistien leikkaamisesta elämästäsi on tietenkin hintansa (yleensä se on taloudellinen), mutta kokonaisuutena pääset aina plussalle. Elämä on paljon miellyttävämpää kun huolehdit siitä, että ympärilläsi ei ole ihmisiä joihin et haluaisi tuhlata edes tiiliskiveä.

Aina kun olen kuvitellut maailman kaatuvan mulkvistin pois potkimiseen, asioilla on ollut tapana järjestyä.

Kassavirta on kuningas

Kassavirta tarkoittaa tulojen ja menojen sykettä pankkitilillä. Sinne tulee rahaa asiakkaiden maksamista laskuista ja sieltä lähtee rahaa maksamistasi laskuista. Jos erotus on miinusmerkkinen, olet kaulaasi myöten keltaisessa nesteessä. Tämä eloonjäämiskamppailu on koko yritystoiminnan ydin.

Jotta pääsi pysyisi pinnalla, sinun täytyy koko ajan yrittää saada enemmän kannattavaa kauppaa samaan aikaan kun yrität pitää kulut kurissa. Seuraa kassavirtaa haukan lailla. Jos rahaa ei ole, ei ole yritystäkään.

Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voivat odottaa

Markkinointi on mielestäni onnistunut, kun asiakas osoittaa halunsa ostaa. Myynti on taas prosessi jonka seurauksena rahasi siirtyy asiakkaan taskusta yrityksen taskuun — ja pitkän kierroksen ja ahnaiden välikäsien kautta sinun taskuusi. Jos laiminlyöt myynnin ja markkinoinnin, rahantulo lakkaa todella nopeasti. Myynnin hiipumisen huomaat heti, mutta markkinoinnin näivettymisen seuraukset ilmenevät usein vasta puolen vuoden kuluttua.

Vaikka olisi kuinka kiire tai ahdistus, yritä löytää aikaa joka päivä sekä markkinointiin että myyntiin. Jos lopetat ne tänään, kärsit siitä huomenna.

Jäikö joku tärkeä asia listaamatta?

Älä yritä! uunista ulos

On ollut kohtuullisen kiire viimeiset viikot. Tiesin jo vuoden 2014 lopulla, että toukokuu on kiireinen. En tosin tiennyt, että se olisi näin kiireinen. Ensin käytiin yritysostoksilla, sitten kirja tuli ulos ja pidettiin julkkarit. Julkkareissa pidin pienen esityksen omasta yrittäjän historiastani (slidet ohessa).

Nyt ehtii jo ajattelemaan blogikirjoituksiakin. 🙂

Mikä on kilpailuetusi?

Mikä on kilpailuetusi?

Uuden yrityksen rakentaminen tyhjästä on mahtavaa touhua. Yksi hankalimmista mietittävistä asioista on yrityksen kilpailuedun miettiminen.

Optimaalisessa tilanteessa haluat rakentaa yrityksestäsi monopolin. Voit toki kertoa julkisissa juhlapuheissa ihan mitä haluat vapaan kilpailun ihanuudesta, mutta monopoli on se, mihin sinun täytyy yrityksenä pyrkiä. Monopoli ei välttämättä tarkoita isoa yritystä tai lakisääteistä monopolia (halveksuva sylkäisy). Riittää, kun olet oman pienen niche- markkinasi aggressiivisin, dominoivin ja täysin kilpailijasi tuhoava taloudellinen ydinase.

Se ei tietenkään ole helppoa. Joudut olemaan joko vähintään monta kertaluokkaa kilpailijoitasi parempi tai joudut keksimään oman ekonomisen lokerosi. Tällöin puhutaan sinisen meren strategiasta. Jos et jostain syystä pysty kellumaan sinisessä meressä, joudut kilpailemaan joko hinnalla, laadulla, brändillä tai näiden yhdistelmällä.

Isoilla ja vanhoilla yrityksillä on yleensä pieniin kilpailijoihinsa nähden enemmän rahaa ja mainetta. Toisaalta, koska pienen yrityksen kulut ovat pienemmät, pieni yritys voittaa helpommin hinnalla. Halvassa hinnassa on kuitenkin riskinsä. Sen lisäksi että halvat hinnat tarkoittavat ohuempia katteita, halvimman hinnan perässä hiihtävät asiakkaat ovat myös niitä kaikkein hankalimpia ja tyytymättömimpiä asiakkaita.

Laatu onkin vähän kinkkisempi pala. Mieleeni ei tule ainoatakaan yritystä, joka ei väittäisi kilpailijoita kovemman laadun kuuluvan sen kilpailuetuihin. Todellisuus on tietenkin toisenlainen. Suurin osa autoilijoistakin luulee olevansa keskimääräistä parempia kuskeja. (Olen poikkeus. Meillä autoa ajaa vaimo, koska olen huonompi kuski.)

Suurin osa yrityksistä tekee keskinkertaista työtä tai palvelua keskinkertaiseen hintaan, ja yritysten tuotosten erottaminen toisistaan ei onnistu aina edes yritysten omistajilta itseltäänkään. Keskinkertaisessa laadussa ei ole sinänsä mitään hävettävää. Asiakkaat kun eivät yleensä edes osaa erottaa sellaista tuotetta, joka on sen viimeisen 5 % kilpailijoiden tuotetta laadukkaampi. Paras laatu on vielä kirotun kallista tehdä — usein jopa tarpeettoman kallista.

Brändin rakentuminen on uudelle yritykselle hankala pala, koska tuoreella yrityksellä ei ole aluksi minkäänlaista mainetta. Sinulla voi toki olla, mutta yritykselläsi ei. Brändin rakentaminen on vuosia kestävä tapahtuma, josta yllättävän pieni osa on suunniteltua tai hallittavissa olevaa.

Hinnan, laadun ja brändin välillä on myös ajallinen yhteys. Kun yrityksesi on vasta perustettu, ainoa kilpailuvaltti on yleensä hinta. Kun saat pari ensimmäistä kauppaa, pystyt hyödyntämään pientä kokoa ja notkeuttasi, jolloin voit tarjota asiakkaille myös ylivoimaista laatua (jota asiakaspalvelukin on). Kun saat hoidettua useampia asiakkaita systemaattisesti haluamallasi laadulla, brändisi ydin alkaa muodostua.

Mikä kilpailuetusi sitten onkaan, joudut päättämään kilpailuetusi varsin aikaisessa vaiheessa, vaikka etu ei vielä näkyisikään asiakkaille. Jos teet huonoa tai keskinkertaista laatua alusta saakka, laatumielikuvan nostaminen ykköseksi myöhemmin on hankalaa tai joskus jopa mahdotonta. Hintaa voit toki nostaa myöhemminkin, ja siihen pitäisi pyrkiä jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.

Usein yrittäjä ajattelee, että täytyy olla paras. Siihen onkin hyvä pyrkiä. Jos kuitenkin juoksee karhua karkuun, ei tarvitse olla nopein pinkoja. Riittää, että juoksee nopeammin kuin se hitain kaveri.