Mentorointi

Olen huomaamattani ajautunut mentoriksi. En tiedä miksi, mutta niin vain pääsi käymään. Jos kyseessä olisi vain yksi yrittäjä/yrittäjähenkinen ihminen, se saattaisi olla vielä selitettävissä jonkinlaisena vahinkona, mutta mentoroitavia on nyt useampia. Kaikissa tapauksissa tilanne on edennyt mentorointiin ihan luonnollisesti. Joidenkin kanssa mentorointisuhde on kasvanut vuosien varrella, toisten kanssa paljon nopeammin.

Tuollainen luottamus vetää nöyräksi. Kiitos.

Milloin kannattaa alkaa yrittäjäksi?

Olin pari viikkoa sitten puhumassa tulevaisuuden yrittäjille. Kerroin omasta yrittäjätaustastani, ja siinä samalla sivusin parasta aikaa yrittäjyyden aloittamiseen.

En muista mistä tämän hienon ajatuksen varastin, mutta kuva visualisoi mielestäni hienosti ihmisen elinkaaren kapaloista krematorioon.

  • Kun on nuori, aikaa ja energiaa riittää (teinien vanhemmat voivat olla eri mieltä), mutta rahaa on vähemmän.
  • Kun on keski-ikäinen, energiaa on ja rahaakin jo vähän, mutta aika on kortilla.
  • Kun on seniori, aikaa ja rahaa on, mutta energiaa ei juurikaan.

Ensimmäinen yritys kannattaa mielestäni perustaa mahdollisimman nuorena. “Ensimmäinen” siksi, että aika harva osaa hoitaa asiansa kunnolla heti laakista. Ja yrityksen perustaminen nuorena kannattaa erityisesti neljästä syystä:

  1. Kun ei ole rahaa, on pakko keksiä fiksuja ratkaisuja. Monelle yritykselle turvallinen menestyminen on innovoinnin ja kehityksen loppu. Ja kun rahaa ei oikeasti ole, yritykseen juurtuu reipas myyntinälkä ja kulukuri jo alusta saakka.
  2. Kun on nuori, on sitä aikaa ja energiaa. Molemmat ovat todella tärkeitä resursseja silloin kun yritys on vastasyntynyt eikä rahaa ole.
  3. Epäonnistuminen ei haittaa niin paljoa. Kun elätettävänä ei ole vielä perhettä eikä muita isompia velvollisuuksia, pienet taloudelliset hikat eivät tunnu niin pelottavilta.
  4. Kun on kokematon, ei vielä tiedä mikä on mahdollista ja mikä ei. Se on paras tapa saada aikaiseksi jotain hienoa. Jos takana on kymmeniä vuosia työelämässä, järki lyö usein jarruja päälle. Sen lisäksi vanhemmiten tutut ja kaverit ovat hanakampia kertomaan mikä kaikki ei voi toimia.

Itseäni harmittaa hieman, että en alkanut yrittäjäksi jo paljon nuorempana.

Ajattelin ääneen samaisen esityksen aikana, että olisi ollut kiva jekku perustaa kaikille kuulijoille yritys valmiiksi. Olisi ollut taas yksi tekosyy vähemmän. Tai miten hienoa olisikaan, jos jokainen vastasyntynyt saisi jo yrityksen lahjaksi? Ei olisi iso kustannus, ja parantaisi yhteiskunnan suhtautumista yrittäjyyteen.

Parempi lomalla kuin pakkolomalla

Parempi lomalla kuin pakkolomalla

Yrittäjänä lomaan suhtautuu aivan eri tavalla kuin palkkatyöläisenä. Siinä missä palkkatyöläinen odottaa lomaa silmät loistaen, yrittäjä jännittää kassan kestävyyttä kesän yli. Tilannetta ei helpota sekään, että tietenkin kotona odotetaan yrittäjän pystyvän kesän tullen olemaan ns. normaali kansalainen, joka ei työpaikalle päin edes sylkäise. Monelle yrittäjälle kesä onkin stressaavampaa aikaa kuin sitä edeltävät arkikuukaudet. Itse en enää ahdistu kesästä samalla tavalla kuin vuosia sitten, mutta se onkin vaatinut pitkäjänteistä työtä ja oikeiden ihmisten palkkaamista. Alla pari opittua asiaa, jotka ovat mahdollistaneet itselleni stressittömämmät kesälomat.

Delegoi. Yrittäjänä sinun kannattaa pyrkiä tilanteeseen, jossa pystyt ulkoistamaan itsesi pala palalta. Muuten olet yrityksesi kasvaessa tilanteessa, jossa teet itse kaiken. Sellainen johtaa aika nopeasti kestämättömään kuormaan, ja pian selkäsi napsahtaa kuin jäinen autoharja.

Palkkaa paremmin. Jos palkkaat yritykseesi tottelevaisia orjia, et saa itsenäisiä ongelmanratkaisijoita. Nämä ominaisuudet tulevat harvoin samassa paketissa. Ja kun annat valtaa, älä rankaise epäonnistumisista. Muuten saat tehdä kaikki itse vastaisuudessakin.

Prosessit, prosessit, prosessit. Kun yrityksessä on tietty tapa tehdä asioita ja hyvät dokumentaatiot, kokemattomampikin työntekijä pystyy tekemään tarvittavia asioita — ei välttämättä niin nopeasti, mutta kuitenkin. Ja jos kesän aikana paljastuukin että joku ohje ei toimikaan niin kuin olet ajatellut, voit tehdä korjausliikkeen lomien jälkeen.

Kasaa kassaa jo keskitalvella. Tämä tietty riippuu ihan täysin alasta ja yrityksestä. Oman yrityksen kanssa on selkeät kausivaihtelut, jossa heinäkuussa ei tapahdu yksinkertaisesti mitään. Kesän kassakuoppaa varten sitten pitää olla rahaa taskussa sen verran, että ei tarvitse aivan jokaista yötä valvoa.

Ota omanlaisesi loma. On kahdenlaisia lomia. Sellaisia kiiltokuvalomia joista postaillaan kuvia facebookkiin, ja sellaisia jotka oikeasti lataavat virtaa. Yleensä ne eivät ole samoja lomia. Vaikka koko muu Suomi olisi sitä mieltä, että viikon kulttuuriloma helvetillisen kuumassa hiekkavaltiossa olisi “ihanaa”, sinun ei siitä tarvitse nauttia. Jos paras lomasi on viikko ilmastoidussa hotellissa, ota sellainen. Voit sitten käydä napsimassa facebook-elvistelykuvan uima-altaalta drinksun kera.

Valitettavasti tämän lomakauden kannalta asiat ovat jo niin sanotusti housuissa, mutta asia on aina ajankohtainen. Yrittäjänä voit pitää lomasi silloin kun se yrityksellesi ja sinulle sopii parhaiten. Mitä nopeammin saat loma-asiat järjestymään, sitä parempi omalle mielenterveydellesi.

Millaisia vinkkejä sinulla on lomakaudesta selviämiseen?

Olen käsi kirjoittaja

Kirjan käsikirjoitus lähti alkuviikosta kustannustoimittajalle kommentoitavaksi. Kuten aina, kävin käsikirjoituksen luomisprosessissa läpi seuraavat vaiheet:

  • Viikko 1: Ou jeah, sisällysluettelo ja pari hyvää heittoa on jo valmiina. Tämähän on melkein tehty!
  • Viikko 2: Ei helvetti, voiko näin sanoa? Kysynpä lakimieheltä.
  • Viikko 3: Vaimo lakkasi puhumasta. Kollegat ja kaverit ihmettelevät, minne olen hävinnyt. Kukaan ei kuitenkaan halua tai uskalla soittaa perään.
  • Viikko 4: Maanisen raivon aika. Näppäimistö ja ranteet ovat kipeinä, sormien niveliin sattuu, enkä ole tuntenut takamustani moneen päivään.
  • Viikko 5: En edes enää tiedä mitä teen. Mieleeni tulee sana, ja kirjoitan siitä kappaleen. Toistan samaa kunnes luku on valmis. Huomaan kirjoittaneeni strategiasta ja vaippojen anatomiasta samassa kappaleessa. Esikoinen kysyy vaimolta, että “miksi isi kasvattaa partaa pimeässä.”
  • Viikko 6: Ensimmäinen versio on valmis. Voi käydä suihkussa ja varovasti vastailla sähköposteihin. Se osoittautuu virheeksi. Onneksi olen unohtanut sähköpostiohjelman salasanan, joten vahinko ei ollut suuri.
  • Viikko 7: Luen ensimmäisen kerran käsikirjoituksen läpi yhdeltä istumalta. Tunteet vaihtelevat epätoivosta hihityksen kautta masennukseen. Illat vietän nurkassa nyyhkyttäen, peukalo suussa.
  • Viikko 8: Kliinisen kirurgian aika. Hyökkään tekstiin kuin piraija possun pakaraan. Leikkaan ylimääräiset, olen armoton ja tehokas. Lähetän käsikirjoituksen ensimmäiselle kommenttikierrokselle. Tarkistan sähköpostit 30 sekunnin välein. Teen tätä 2 päivää putkeen.
  • Viikko 9: Kommentit alkavat saapua. Katleena nauraa kirjoitusvirheilleni blogissaan. Kyynelehdin ilosta.
  • Viikko 10: Osa esilukijoista on poistanut minut Facebook-kavereistaan ja postilaatikosta löytyy pehmolelu ilman päätä.

Tästä tulee joko todella hyvä kirja, tai sitten ei.

Onko sinulla jo oma taskujuristi?

Meidät on kasvatettu pienestä pitäen siihen, että suomalaisen sanaan voi aina luottaa. Bisneksessä ihmisiin kannattaakin luottaa — mutta kirjoittaa myös ne sopimukset. Sen lisäksi että sopimuksista on hyötyä myöhemmin riitatilanteissa, ne auttavat myös muistuttamaan itseäkin siitä mitä on sovittu.

Missä vaiheessa sitten kannattaa hankkia juristi?

Mielellään heti.

Ensimmäinen asia johon juristia tarvitset on osakassopimus (ja muistinhan kertoa, että se kannattaa tehdä aina?). Osakassopimuksen lisäksi yrittäjänä törmäät monta kertaa vuodessa tilanteeseen, jossa olisi hyvä luetuttaa sopimusdraftit jollain itseään fiksummalla. Tätä varten olisi hyvä, jos sinulla olisi jo luottamuksellinen asiakassuhde hyvän asianajan kanssa.

Älä valitse asianajajaa hinnan perusteella, tai ainakaan sellaista jonka erityisaluetta ovat avioerot ja “yleiset asiat”. Olen elämäni aikana säästänyt kaksi kertaa väärässä paikassa: ostin liian halvat kengät ja liian halvan asianajajan. Molemmissa tapauksissa takamus oli kipeänä pitkän tovin.

Yleiset sopimusehdot

Helpoin tapa välttää ikävät yllätykset ja tehdä tilausprosessista mahdollisimman kitkatonta on tehdä yrityksellesi yleiset sopimusehdot.

Sopimusehtojen kannattaa olla lyhyet ja molemmille reilut. Jos asiakas haistaa pienessä präntissä kusetuksen makua, edessäsi on pitkäveteinen sähköpostisavotta kun käytte yhdessä juristien kanssa läpi jokaista pistettä ja pilkkua. Tee sopimusehdoista mahdollisimman selkeät ja yksinkertaiset.

Muista tarkistuttaa ehdot asianajajalla! Yleiset sopimusehdot ovat hyödyttömät, jos ne eivät oikeasti pidä.

Isojen asiakkaiden sopimukset

Isojen asiakkaiden kanssa sopimuksista ei yleensä voi neuvotella. Ne ovat ns. “ota tai jätä” -tilanteita, jossa aina joutuu miettimään miten tärkeä kauppa on. Eräs kokenut yrittäjä totesi, että se on oikeastaan ihan sama mitä siinä sopimuksessa lukee, koska kauppaa ei tule jos sitä ei hyväksy. Silloin kysymys ei ole enää sopimuksesta, vaan siitä haluaako kaupan vai ei. Joudut tuolloin päättämään, miten tärkeä kauppa on.

Onhan sinulla jo hyvä juristi takataskussa?