Aloittavan yrittäjän säännöt

Tämä lista on lyhyt ja ytimekäs. Siinä on tiivistettynä kaikki se, jota olen yrittäjäurani aikana oppinut. Aina kun olen jättänyt sääntöjä noudattamatta, olen katunut kovasti. Ohessa omat sääntöni, olkaa hyvä:

  1. Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa juuri sinulle.
  2. Ei mulkvisteja.
  3. Kassavirta on kuningas.
  4. Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voivat odottaa.
  5. Katso kohta 1.

Yrityksen tarkoituksena on tehdä rahaa juuri sinulle

Suomessa on vallalla kornin kommunistinen näkemys siitä, että yrityksen ainoa tavoite on työllistää, ja että kaikki muut päätöksentekoa ohjaavat arvot olisivat jotenkin likaisia. Yrityksellä tietenkin voi olla kirjattuja ja kirjaamattomia arvoja jotka ohjaavat sen toimintaa ja yritys voi olla hyvä työpaikka, mutta yritysten tehtävänä ei ole työllistää. Työllistäminen on lisäarvon tuottamisen oheistuotos.

Tiedän että se ei kuulosta kivalta kaikille, mutta minuakin harmitti aikanaan kuulla ettei joulupukkia ole. Btw, jos olet sitä mieltä että yrityksen ei tarvitse tuottaa voittoa, ota yhteyttä. Minulla on sinulle mahtava liikeidea.

Ei mulkvisteja

Älä tee töitä mulkvisteille, älä palkkaa mulkvisteja ja ennen kaikkea, älä itse ole sellainen. Joskus kuvittelin, että mulkvistien kanssa on suorastaan pakko tehdä töitä, halusi tai ei. Onneksi, ei ole. Mulkvistien leikkaamisesta elämästäsi on tietenkin hintansa (yleensä se on taloudellinen), mutta kokonaisuutena pääset aina plussalle. Elämä on paljon miellyttävämpää kun huolehdit siitä, että ympärilläsi ei ole ihmisiä joihin et haluaisi tuhlata edes tiiliskiveä.

Aina kun olen kuvitellut maailman kaatuvan mulkvistin pois potkimiseen, asioilla on ollut tapana järjestyä.

Kassavirta on kuningas

Kassavirta tarkoittaa tulojen ja menojen sykettä pankkitilillä. Sinne tulee rahaa asiakkaiden maksamista laskuista ja sieltä lähtee rahaa maksamistasi laskuista. Jos erotus on miinusmerkkinen, olet kaulaasi myöten keltaisessa nesteessä. Tämä eloonjäämiskamppailu on koko yritystoiminnan ydin.

Jotta pääsi pysyisi pinnalla, sinun täytyy koko ajan yrittää saada enemmän kannattavaa kauppaa samaan aikaan kun yrität pitää kulut kurissa. Seuraa kassavirtaa haukan lailla. Jos rahaa ei ole, ei ole yritystäkään.

Kaikki paitsi myynti ja markkinointi voivat odottaa

Markkinointi on mielestäni onnistunut, kun asiakas osoittaa halunsa ostaa. Myynti on taas prosessi jonka seurauksena rahasi siirtyy asiakkaan taskusta yrityksen taskuun — ja pitkän kierroksen ja ahnaiden välikäsien kautta sinun taskuusi. Jos laiminlyöt myynnin ja markkinoinnin, rahantulo lakkaa todella nopeasti. Myynnin hiipumisen huomaat heti, mutta markkinoinnin näivettymisen seuraukset ilmenevät usein vasta puolen vuoden kuluttua.

Vaikka olisi kuinka kiire tai ahdistus, yritä löytää aikaa joka päivä sekä markkinointiin että myyntiin. Jos lopetat ne tänään, kärsit siitä huomenna.

Jäikö joku tärkeä asia listaamatta?