Näin validoit bisnesideasi alle tonnilla

Suomalainen kansantauti on kehitellä bisnesideaa vuosia jossain pimeän kellarin sopukoilla ja hioa tuote viimeisen päälle kuntoon, ennen kuin asiakkaita aletaan edes miettimään. Valmis tuote on toki kiva asia, mutta bisnesmielessä on melkoinen riski investoida aikaa ja rahaa sellaiseen tuotteeseen, joka ei välttämättä edes kiinnosta ketään.

Yritin välttää samaisen kansantaudin kassavirranhallintasofta Woudin kanssa. Tein liikeidealle kevyen validoinnin ennen töihin tarttumista. Idean testaamiseen tarvittiin alle tonni käteistä, vähän mielikuvitusta ja pientä vaivannäköä verkkosivuston muokkaamisessa.

Näin se käy:

  • Keksi tuotteelle työnimi. Sen täytyy olla uniikki, yksinkertainen ja se voi olla myös vähän hauska. Älä kuitenkaan käytä tähän liikaa aikaa.
  • Osta valmis sivupohja (tai lataa sellainen ilmaiseksi esimerkiksi HtmlUP-palvelusta). Jos tarvitset logon, osta sellainen kuvapankista tai tilaa se graafikolta.*
  • Kirjoita naseva myyntiteksti.
  • Osta itsellesi domain (mielellään työnimi.com) ja hanki verkkohotelli. Koska et tarvitse julkaisujärjestelmää, sivutilaa saa edullisestikin.
  • Lisää sivulle uutiskirjeen tilauslomake (ns. Call to Action -nappi, joka on yleensä sivupohjissa jo valmiina), käyttäen esimerkiksi MailChimpin tai Campaign Monitorin ilmaisversiota.
  • Julkaise sivusto.
  • Osta Google AdWords mainoksia, jotka on kohdistettu kohderyhmällesi (voit tehdä myös kohdennettuja kampanjoita, esimerkiksi USA:n länsirannikolle, Romaniaan tai vaikka Helsinkiin).
  • Muista asentaa sivustolle ilmainen Google Analytics-ohjelma.
  • Profit!

Kun olet pyörittänyt Google AdWords-kampanjaa vaikka kuukauden, saat melko hyvän käsityksen siitä millainen kiinnostus markkinoilla on. Jos sähköpostilistallasi on satoja käyttäjiä yhteystietoineen, voi olla aika siirtyä tuotekehittelyssä eteenpäin. Nyt sinulla on myös joukko innokkaita pilottitestaajia tuotteelle.

*) Huom! jos ja kun tuoteideasi kehittyy elinkelpoiseksi tuotteeksi, en missään nimessä suosittele, että turvaudut kuvapankkilogoihin. Tarviset tuotteellesi tai palvelullesi uniikin ilmeen, joka tukee tuote- tai palvelulupausta suunnittelun keinoin. Älä pihistele.