Palvelua vai pippurisuihketta?

Kävin paikallisen yrittäjän kivijalkakaupassa. Sivukorvalla kuulin, kun yrittäjä hiiltyi puhelimessa jälleen yhteen puhelinmyyjään (oma pääni ei kestäisi yhtään kivijalkaliikkeen pyörittämistä, koska kaikkiin puhelinnumeroihin pitäisi vastata). Luurin paiskomisen jälkeen vaihdoimme kokemuksia ja vuodatimme yhdessä pari turhautumisen kyyneltä. Ei mitenkään yllättäen, kokemuksemme olivat yhteneväisiä.

Yrittäjänä saat yleensä kolmenlaisia yhteydenottoja:

  1. Joku haluaa hyötyä sinusta (myydä sinulle tuotteita/palveluita tai ryövätä aikaasi/kokemustasi/näkemyksiäsi).
  2. Joku haluaa ostaa sinulta jotain.
  3. Yhteydenottaja ei oikein itsekään tiedä mitä haluaa.
123

Tyypillinen ykkösryhmän yhteydenotto on joko puhelinmyyjän soitto tai sähköposti, joka alkaa näin:

Moi Janne! Katsoin sivujanne ja meillä olisi teille todella hyvä ratkaisu. Se maksaa teille helvetisti, on ruma ja hyödytön, mutta me teemme sillä hitosti rahaa. Ja tässä pitkät pätkät jorinaa siitä miten hyvä tuote se on. Kirjoitin tekstit varmuuden vuoksi Comic Sanssilla, jotta se näyttäisi ammattilaisen kirjoittamalta. Kerro minkä näistä otat!

Viestit ovat yleensä helposti tunnistettavissa, koska ne eivät ole mitenkään räätälöityjä, tai jos ovat, ainoastaan firman tai vastaanottajan nimi on muutettu. Itse pistän yleensä tällaiset yhteydenotot suoraan roskiin tai vastaan niihin todella hitaasti, ellei kyseessä ole itseäni kiinnostava tapaus. Hyvin harvoin yhteydenotto on sellainen, että oma ostoikkuna olisi auki. Jos lompakon nyörini olisivat levällään, olisin itse jo tehnyt asian eteen jotain. Eikä yleensä ole juuri silloinkaan käyttöä kontilliselle kiinalaisia LED-valoja.

Kakkosryhmän yhteydenotot yritän hoitaa siltä istumalta ja asian vaatimalla vakavuudella. Mikään ei tunnu niin jännittävältä kuin potentiaalisen asiakkaan yhteydenotto! Sellaiseen vastaa tietenkin mielellään. Täydellisessä maailmassa viesti on tällainen:

Moi! Tarvitsen asian x, budjetti on y, valmista pitäisi olla z. Onnistuuko?

Hankalimpia ovat kolmosryhmän yhteydenotot. Yleensä pienellä penkomisella ne osoittautuvat ykkösryhmän yhteydenotoiksi, jotka on vain kirjoitettu erityisen sekavasti:

Terve Janne! Mulla olis pari hyvää ajatusta joita olen pohtinut kahdenkymmenen kaljan jälkeen. Se on niin hyvä idea että haluaisin että allekirjoitetaan salassapitosopimus miljoonan euron sanktiolla ennen kuin kerron mitään. Mitään en tietenkään maksa näkemyksistäsi, ja haluaisin tuhlata aikaasi tapaamisella jossa horisen omiani ja kerron miten en osaa koodata, suunnitella, eikä minulla ole oikeastaan ole rahaa tai ensimmäistäkään asiakasta mietittynä. Itse asiassa olen sitä mieltä että koko internet pitäisi räjäyttää. Milloin nähdään?

Valitettavan usein nämä yhteydenotot ovat myös sellaisia, jotka kaupaksi muodostuessaan ovat juuri niitä hankalimpia ja monimutkaisimpia tapauksia. Tietenkin erilaiset yhteistyökuviot myös menevät samaan ryhmään:

Moi! Mulla olisi molempia osapuolia hyödyttävä ehdotus. Uskoisin että olisit hyvä yhteistyökumppani vaikka olemmekin putkiliike ja te teette verkkopalveluita. Yhteistyön malli on sellainen että ratsastamme maineellasi mutta olemme itse sotkemassa asioita välissä. Tietenkin otamme tästä myös tuntuvan korvauksen ja syytämme sinua kun homma menee persiilleen. Milloin sinulla olisi aikaa parin tunnin sessiolle?

Rasittavimpia kolmosryhmän yhteydenotoista ovat kuitenkin sellaiset yhteydenotot jotka ovat liian tärkeitä silputtavaksi mutta liian turhia heti vastattavaksi:

Hei huomasin että teilläkin on asia x rempallaan. Kirjoitan tästä pitkä meilin, mutta en oikein tiedä pitäisikö minun tehdä se teille hintaan x, y, z, å, ä tai ö, mutta silloin en voisi päästä pätemään. Varmuuden vuoksi kirjoitan vielä 300 riviä meiliä, jossa voin kertoa miten tärkeästä asiasta on kysymys. En kiusallanikaan kerro mitä sinun pitäisi mielestäni tehdä, jotta joudut varmasti lukemaan koko meilin läpi uudelleen ainakin viisi kertaa, ja sen jälkeen joudut vielä soittamaan minulle.

“Hauskinta” näissä yhteydenotoissa tietenkin on, että kakkosryhmän yhteydenotot ovat omalle yrityksellesi tärkeimpiä, mutta niihin menee vähiten aikaa. Eniten aikaa palaa sitten sellaisiin viesteihin, joista ei ole yrityksellesi välttämättä mitään iloa. Siksi kannattaa opetella sanomaan ei ja tehdä se usein.

Kannattaa olla hyvin tarkka kenet päästää kynnyksen yli ja kenelle tarjoaa pippurisuihketta. Aikavarkaat ja muut sählärit kun roikkuvat ovessa kuin zombiet konsanaan, eikä niistä pääse irti ilman moottorisahaa ja polttopulloa.