Titanfall

unnamed-3

Olen pelaillut parin viikon aikana satunnaisesti Titanfallia. Kerron heti alkuun, että se on viimeistelty, hyvä peli. Se on sellainen kuin Call of Dutyn alkuperäisiltä tekijöiltä voisi olettaakin. Kontrollit toimivat, bugeja ei juurikaan ole ja kaikki on kaunista. Pelimekaniikassa ei ole ikäviä yllätyksiä.

Pelin parhaimpia ominaisuuksia on tietenkin mech- anteeksi titaanit, joita alkaa satamaan taivaalta sitä mukaa kun saa kerättyä osumia ja tappoja. Titaanit voi jättää automaatille (joka yllättäen on aika fiksu) tai hypätä kyytiin. On kieltämättä pikkuisen kolea fiilis, kun titaanin kontrollit aukeavat nenän eteen. Suurimman osan ajasta tykkäsin vain juoksennella titaanillani pitkin kenttää liiskoen vastapuolen pikkurobotteja nauraen ilkeästi.

Toinen hieno piirre on pilottien kyky juosta pitkiäkin matkoja pitkin seiniä. Tämä mahdollistaa melkoisia parkour-komboja, jotka yhdistettynä vaikka kranaattien kylvämiseen vihulaisten päälle aiheuttaa spontaaneja tyydytyksen tunteita. Paras hetkeni on ollut, kun juoksin pitkin seinää vihollisen titaanin niskaan, tuhosin titaanin rodeolla, hyppäsin sen jälkeen räjähdyksen voimasta seuraavan titaanin niskaan, tuhosin senkin, ja sitten hyppäsin lennosta sisään omaan titaaniin. Kaikki tämä ilman että jalat koskivat kertaakaan maata. Lievä Matrix-fiilis.

No ok, pari grudgeakin löytyy.

  • Kampanja on hajuton, mauton ja kliininen. Minulle oli ihan sama, vaikka konfliktin molemmat puolet olisivat delanneet.
  • Asetyypit ja damage. Pelin tehokkain tarkkuuskivääri vaatii kaksi keskikehon osumaa, mutta jumpkick teloo välittömästi. Häh? Ymmärrän että pelissä pitää olla melee-tyyppinen hyökkäys, mutta jotain rotia nyt sentään.
  • Hardcore-moodin puuttuminen. Pelintekijät ovat todenneet, että peliin ei tule hc-moodia.
  • Jänispelaajien nuoleskelu. Myös tämä peli on tehty jänispelaajia varten. Siis tyyppejä, jotka hyppivät ympäriinsä kuin kiimaiset jänikset, ja valittavat tarkka-ampujia camppereiksi. Tätä vahvistaa edellisten kohtien lisäksi seinillä juoksentelu.
  • Haulikot. Oikeasti, haulikot ja SMG:t ovat jokaisen fps-pelin p*rsereikä, joilla kompensoidaan energiajuomakoomassa olevien finninaamojen käsien tärinää. Ja tietenkin pistooli on pelin paras tarkkuuskivääri.

Oikeastaan vain hc-moodin puuttuminen takaa sen, että en kauaa jaksa Titanfallia pelailla. Veikkaan että pelille muodostuu oma fanaattinen käyttäjäkuntansa, mutta itselle siitä tuskin tulee vakiseuralaista.