Firman kylmäkäynnistys

5 askeleen ohjelma yrityksen kylmäkäynnistykseen

Kun bisnes sakkaa, moni ajattelee, että vaihtoehtoja on vain kaksi: sinnitellä vanhaan tapaan tai lyödä hanskat tiskiin. On kuitenkin olemassa kolmas ja usein paras vaihtoehto – yrityksen uudelleenkäynnistys fiksummalla tavalla. Tämä ei tarkoita pelkkää selviytymistä, vaan mahdollisuutta rakentaa kannattavampi ja vahvempi liiketoiminta vanhan raunioille. Tervehdyttämisohjelmassa luodaan yleensä paremmat edellytykset tulevaisuudelle tekemällä yrityksestä pienempi, kannattavampi ja ketterämpi.

Miten se sitten tapahtuu?

Ensimmäinen askel on myöntää, että vanha malli ei enää toimi. Jos yritys on ajautunut kriisiin, saman kaavan toistaminen ei pelasta sitä. Käy nykytilanne raivorehellisesti läpi ja kysy itseltäsi kriittisiä kysymyksiä: mitkä tuotteet ja palvelut myyvät, mitkä eivät, mitkä ovat kannattavimpia ja mitä kuluja voi vähentää? Ketkä ihmiset ovat yritykselle oikeasti tärkeitä? Mitä on jo kokeiltu ja mitä on vielä tekemättä? Näihin kysymyksiin vastaaminen voi sattua, mutta juuri siksi ne ovat tärkeitä.

Toinen askel on tehdä rohkeita muutoksia. Nyt ei ole hetki pienille viilauksille, vaan pitää maalata isolla pensselillä. Pitääkö palvelutarjontaa karsia tai laajentaa? Onko asiakaskohderyhmä edelleen oikea? Tuleeko uusia asiakkaita samaan tahtiin kuin ennen? Tarvitaanko lisää työntekijöitä vai pitäisikö vähentää? Voiko jotain liiketoiminnan osaa myydä tai lopettaa? Jos yrityksen kulurakenne on raskaampi kuin mitä kassa kestää, sitä on kevennettävä.

Kolmas askel on kassavirran varmistaminen. Yritystä ei nosteta vaikeasta tilanteesta pelkästään piirtelemällä fläppitaululle strategioita, vaan tilille täytyy kilistä riihikuivaa rahaa. Keskity siihen, mikä tuo nopeimmin euroja sisään. Tämä voi tarkoittaa hintojen nostamista, uusien asiakkaiden hankkimista tai myynnin terävöittämistä. Jos kassa on tyhjä, on laitettava kaikki paukut konkreettisiin myynti- ja markkinointitoimiin, jotka tuovat rahaa pöytään. Vanhoja asiakkaitakaan ei kannata unohtaa, sillä olemassa olevissa asiakkaissa on yleensä merkittävä hyödyntämätön myyntipotentiaali.

Neljäs askel on markkinoinnin uudistaminen. Ei riitä, että yrityksen sisällä tehdään muutoksia tuote- ja palveluportfolioon. Muutoksen täytyy näkyä myös markkinoille. Asiakkaita on tavoitettava aikaisempaa tehokkaammin. Kokeile rohkeasti eri keinoja ja panosta siihen, mikä tuottaa tulosta. Olipa kyseessä some, sissimarkkinointi, sähköpostimarkkinointi tai kylmäsoitot, tärkeintä on testata ja tarttua sitten ahnaasti toimivimpaan markkinointimalliin.

Viides ja viimeinen askel on oma asennemuutos. Vanhaan takertuminen on monen yrittäjän suurin virhe. Se kaatoi aikanaan Nokian, ja se kaataa pienempiä yrityksiä tänäkin päivänä. Uudelleenkäynnistys vaatii aina rohkeutta ja valmiutta luopua toimintamalleista, jotka eivät enää toimi. Jos et ole valmis muuttamaan tapojasi, bisneskään ei tietenkään muutu mihinkään.

Ei kannata jäädä jumiin menneisyyden menestykseen, jos firman fyrkkakaava ei enää toimi tässä päivässä. Uudelleenkäynnistys ei ole epäonnistuminen, vaan mahdollisuus tehdä kaikki paremmin.