Esiintymisjännityksen salainen vastalääke

Olen puhumassa 11.11.2015 (agh, se on jo ensi viikon keskiviikko!) Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osuuskunta Tekymin ja I-dealin järjestämässä yrittäjyyspäivässä. Muita puhujia ovat Laura Johansson, Katleena Kortesuo, Kim Väisänen ja Mad/DocVenturesin kaksikko Riku & Tunna. Tyypilliseen tapaani panikoin jo reippaasti etukäteen.

Olen käsitellyt esiintymispelkoa ja siitä selviämistä Katleenan kanssa kirjoittamassani kirjassa (Nörtin esiintymisopas), mutta ei tämä kyllä silti helpompaa ole. Nytkin on vatsa kuralla ja sydän ottaa ylikierroksia jo pelkästä ajatuksesta. Mutta jotain on tällä kertaa eri tavalla. Aikaisemmin olen nimittäin jännittänyt itsekkäästi omaa suoritustani, mutta nyt mietin koko ajan, että miten saisin annettua yleisölle oikeasti jotain. Tuntuu pahalta ajatukselta, että hukkaisin ihmisten elämästä tunnin. Ei paineita.

Liikunta ja valmistautuminen lieventävät fyysistä ahdistuneisuuden tunnetta, mikäli sellainen äityy kovin pahaksi. Onneksi minulla on kuitenkin salainen ase esiintymisjännitykseen. Koko esiintymisopetteluni viisaudet on nimittäin kirjattu tähän vihkoseen, jonka Katleena minulle antoi osana henkilökohtaista opetussuunnitelmaani. Kirjanen sisältää muun muassa kuvan joulukuusesta ja lehmästä, jonka viereen on kirjoitettu sekavalla käsialallani “kukapa lehmän häntää nostaa ellei ammu ammuu ammummuuöääh”.

Epäonnistuminen ei selkeästikään ole vaihtoehto.

Jannen työkirja

Nordic Business Forum 2015

Nordic Business Forum 2015 oli erittäin jees. Viime vuonna jätin menemättä, koska halusin opetella ohjelmoimaan. Olisin hyvin mielelläni nähnyt ison Arskan livenä, mutta aina ei saa sitä mitä haluaa. Päätökseni oli silti hyvä valinta, jonka lopputuloksena syntyi Wouti.fi ja sain myös kipeästi kaipaamaani ohjelmointikokemusta. Tänä vuonna päätin kuitenkin mennä, eikä kaduttanut.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Jos yrittäjäenergiaa voisi pullottaa, tämän tapahtuman tuotoksia voisi myydä vielä ensi vuonnakin. Vierastan hieman sellaista joukkohurmosta joka yleensä yhdistetään urheilutapahtumiin ja herätyskokouksiin. Paikalla ollessa tuli kuitenkin mieleen, että entä sitten jos yleisö nautti? Maa suorastaan rämpii negatiivisuuden suossa, ja eipä yrittäjillä ja johtajilla nyt ihan kauheasti ole tuon luokan tapahtumia tai syytä riemuun muutenkaan.

Esiintyjistä ei varmaan hirveästi tarvitse sanoa: kaikki olivat ammattilaisia ja todella hyviä puhumaan. Ainoastaan Arianna Huffingtonin esitys meni vähän monotoniseksi paasaamiseksi. Positiivisen paatoksen vastapainoksi Gary Kasparov myös antoi tulla sen verran synkeää settiä itänaapurimme toimista, että aika monen ilme meni vakavaksi. Isoimmat risut saa kuitenkin tapahtuman juontaja, jolla tuntui olevan useassa kohtaa tärkeämpää kertoa omista saavutuksistaan kuin vetää showta.

Mikko Hyppönen

Oma kohokohta taisi kuitenkin olla alfanörtin tapaaminen.

Vaikka esiintyjät olivat selkeästi maailman kärkeä, parhaiten mieleen jäi henkilökunta. En tiedä mitä pillereitä porukalle oli syötetty, mutta en ole ikinä missään & milloinkaan saanut niin hyvää palvelua! Siinä missä suomalainen yleensä välttelee tehokkaasti asiakkaan katsetta, täällä tultiin suorastaan päälle kun seisoi hetken eksyksissä olevan näköisenä. Sen lisäksi jokaisesta pienestä asiasta huolehdittiin, ja aina hymyn kanssa. En ymmärrä miten nuoret jaksoivat olla yhtä hymyä koko tapahtuman ajan.

Ja arvatkaas mitä? He olivat vapaaehtoisia. Käsittämätöntä.

Järjestäjät tahtovat olla maailman paras vuotuinen businesstapahtuma 2021 mennessä. Jos palvelu on tuota tasoa, en epäile hetkeäkään etteikö tavoite täyty.

Seuraavana vuonna paikalle tulevat muun muassa Seth Godin, Ed Catmull ja Gary Vaynerchuk (ks. koko esiintyjäkaarti). Ostin lipun heti. Siellä nähdään.

Johtajan 3 kipupistettä

Johtajan 3 kipupistettä

Yrityksen kasvattaminen on monessa mielessä vähän kuin lapsen kasvattamista. Ja kuten todellisessa elämässäkin, nakkulan tullessa taloon kaikilla on ihan helkkaristi näkemyksiä siitä, miten pikku-Perttiä pitäisi ruokkia, rakastaa ja rangaista. Sama pätee johtamiseen. Kaikilla on johtamisesta mielipide, vaikka suurin osa meistä osaa johtaa luonnostaan vain sähköä.

Mielestäni johtaminen ei ole käskyttämistä. Se on ohjaamista, tukemista, sparraamista, välittämistä ja esimerkkinä olemista. Johtamisen tarkoituksena on mahdollistaa se, että ihmiset voivat tehdä parhaansa. Se ei ole todellakaan helppoa, varsinkaan kun yrittäjäksi alkava on aika harvoin hyvä ja valmis johtaja. Johtajan työ opetellaan samaan aikaan kuin työntekijät opettelevat olemaan alaisia.

Oman oppimisprosessini aikana nämä ovat olleet kaikkein haasteellisimpia asioita.

1. Itsetuntemus

Jos et tiedä mitä olet, et voi johtaa itseäsi etkä muita. Sinun täytyy tietää, mikä sinut saa tikittämään: mikä on arvomaailmasi, millainen olet kriiseissä, mitä et siedä, mitä arvostat, mitkä ovat vahvuuksiasi ja mitkä heikkouksia. Mitä paremmin opettelet tuntemaan itseäsi erilaisissa tilanteissa, sitä paremmin yrityksesi menestyy. Kun tunnet itsesi, voit palkata ihmisiä paikkaamaan puutteitasi. Vastaavasti kun tunnet vahvuutesi, pystyt myös kommunikoimaan arvomaailman alaisillesi sekä teoilla että sanoilla.

Olen luonteeltani välillä liiankin pehmeä ja pikkutarkka. Joku voi nähdä sen heikkoutena, mutta yksityiskohtiin keskittyminen on myös eräs tärkeimmistä syistä, miksi yritykseni on mitä on. Suuripiirteisten taivaanrannanmaalareiden kanssa en tulisi toimeen, ja olen varma että he eivät myöskään viihtyisi yrityksessäni. Rekrytoinnissa kiinnitän aina huomiota siihen, miten tarkkoja ja tehokkaita ihmiset ovat.

2. Ego

Johtajan tehtävänä on järjestää työt, määritellä vastuut ja ohjata arkityötä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi johtajana tehdä kaikki tai edes osata kaikkea. Päinvastoin: on osoitus huonoista rekrytointitaidoista, jos et pysty palkkaamaan yritykseen ihmisiä, jotka tekevät työt sinua paremmin. Sen lisäksi että itseäsi huonompien työntekijöiden palkkaus on typerää taloudellisesti, yrityksesi maine rapautuu kun laatu heikkenee. Palkkaa aina parasta jota voit — vaikka se tarkoittaisikin, että oma egosi joutuu ottamaan siinä kolauksen.

Heti kun osaa päästää irti omasta egostaan ja keskittyä yrityksen yhteiseen hyvään, elämä muuttuu helpommaksi. Yritys on investointi, jonka tarkoituksena on tuottaa rahaa. Jos se tarkoittaa, että joudut nielemään ylpeyttäsi silloin tällöin, jotta hommat sujuvat, taito kannattaa opetella.

3. Tunteet

Tiedän että moderniin ajatteluun kuuluu käsitys siitä, että johtajan tulisi näyttää tunteensa. Käytännössä tällä tietenkin tarkoitetaan, että johtajan pitäisi kehua työntekijöitä sydämensä pohjasta. Mutta entä jos vituttaa niin, että näköä haittaa? Oma kokemukseni on, että sitä ei kannata näyttää, tai tulee kaikille pahaa mieltä ja mielenharmia.

Sen lisäksi että omien tunteiden näyttäminen ei ole aina OK, yrityksesi kasvaa sen näköiseksi kuin itse käyttäydyt. Jos räjähtelet tai murjotat, niin tekevät muutkin. Jos kiukuttelet ja valitat, muut seuraavat perässä. Anna positiivisten tunteiden näkyä ja pidä negatiiviset sisälläsi, vaikka kuinka sosiaalisessa mediassa ja johtajaoppaissa muuta väitettäisiinkin. On hyvä pitää työminä erillään yksityisminästä.

Löydä oma tapasi johtaa

Jos yrität johtaa ihmisiä kuin sinua on johdettu aikaisemmin, päädyt vain ihmeellisiin tilanteisiin, joista et oikein itsekään pidä. Kesätyöpaikalla, iskän firmassa tai armeijassa opittu johtamisdogma ei ehkä ole se paras tapa ohjata ihmisiä. Etsi sellainen tapa johtaa, missä pääset käyttämään vahvuuksiasi hyväksi. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa johtaa.

Jokainen yrittäjä joutuu löytämään omat johtamistaitonsa ja tapansa toimia.

Miksi asiakas ei osta?

Asiakkaat rakastavat yhteistyökumppaneita, jotka ajattelevat heidän parastaan. Jos otat asiakkaan ongelmat kantaaksesi, he ovat valmiina tekemään melkoisia urotekoja organisaatiossaan, jotta saisivat tehdä töitä kanssasi vastaisuudessakin. Ennen kuin molemmin puolin kannattavaa asiakassuhdetta pääsee syntymään, täytyy kuitenkin saada asiakkaalta lupa yhteiselle polulle astumisesta. Tämä ei olekaan aina niin helppoa.

Asiakas voi valita sinut siksi, että olet mukava ihminen. Tai siksi että joku johon asiakas luottaa, suositteli sinua. Tai että tuotteesi on hyvä, halpa tai juuri oikeanlainen heidän tarpeisiinsa. Tai sitten aivan yksinkertaisesti olit oikeaan aikaan paikalla. Mikä syy sitten olikaan, kaupan syntyminen on kaunis asia.

Suurin osa myyntitilanteista kuitenkin epäonnistuu. Usein asiakas ei välttämättä tiedä itsekään, miksei halua ostaa juuri sinulta. Jos asiakkaalta kysyy asiaa suoraan, tyypillisimmät syyt kaupasta kieltäytymiseen ovat tällaisia:

  • Hinta oli liian kova.
  • Olimme tyytyväisempiä kilpailijan osaamiseen jollain tarjouksen alueella.
  • Ette ole samalla paikkakunnalla.
  • Ei ole budjettia.
  • Projekti laitettiin jäihin/päätettiin siirtää.
  • Vaihtaminen nykyiseltä toimittajalta on liian hankalaa.

Asiakkaat eivät useimmiten töksäytä todellista syytä, vaikka se olisikin tiedossa. Harva kun haluaa tahallaan aiheuttaa kenellekään torjumisesta aiheutuvaa mielipahaa — varsinkin jos asiakas on tykännyt myyjästä jostain muusta syystä. Todelliset syyt ovat yleensä vähän raadollisempia:

  • Olet idiootti.
  • Asiakas ei ymmärrä, miksi sinulle pitäisi maksaa enemmän kuin kilpailijalle.
  • Et ole henkilönä tarpeeksi luottamusta herättävä.
  • Käytöksessäsi, ulkoasussasi tai toiminnassasi on jotain sellaista, mistä asiakas ei pidä.
  • Yrityksesi ei vaikuta tarpeeksi turvalliselta valinnalta.
  • Asiakas ei ymmärrä sopimusehtoja, tai kauppahinta ja koko kaupan sisältö on liian hämyinen ymmärrettäväksi.
  • Asiakkaalla on lompakko tyhjänä, ja vaikka asiakas haluaisikin ostaa juuri sinulta, häntä hävettää myöntää se.

Kuten fiksut investoijatkin, myös asiakkaat tietävät alitajuisesti, että henkilöt vaikuttavat enemmän kuin asiat. On siis luonnollista, että päätökset tehdään yleensä ihmisten perusteella. Yrityksen brändi voi olla se, joka tuo asiakkaan ovellesi, mutta sinä olet se, joka huolehtii asiakkaan pysymisestä luonasi.

Mikä syy sitten olikaan, aina voit yrittää oppia siitä mitä meni pieleen. Jos olet oikein onnekas, saatat myös saada selville, miksi kilpailijasi kahmi kaupan kotiin.

Miksi lähdin yrittäjäksi?

The Lappu

Muistan hyvin sen hetken, kun viimeinkin päätin ryhtyä yrittäjäksi. Halu ei johtunut siitä, että olisin saanut jonkun upean tuoteoivalluksen tai että olisin äkkiä löytänyt jostain itselleni lisää rohkeutta. Ehei, syy oli paljon arkisempi. Olin tyytymätön.

En tiedä miksi, mutta aloin merkata tarralappuun viivan joka kerta, kun halusin lyödä jotain piirtopädillä päähän. Taustalla tykytti koko ajan ajatus siitä, että yksin tekisin asiat paljon paremmin. Lappu täyttyi muutamassa kuukaudessa.

Viimeinen niitti oli se, kun pomo pisti tekstarin kesälomalta:

Täältä laiturin nokasta katsottuna ei oikein vakuuta. Kaipaa jotain.

Sitten vaan naksahti päässä. Pakkasin vähäiset kimpsut ja kampsut ja vein irtisanoutumislapun toimarille. En sentään paiskonut ovia, rikkonut näyttöjä tai huutanut keuhkojen pohjalta solvauksia. Pomo oli jopa niin reilu, että tilasi töitä hetken aikaa riistohintaan — josta olen ikuisesti kiitollinen.

Moni voisi tietty sanoa, että olin huono työntekijä, ja ei se kauaksi menisi todellisuudesta. Useimmat tuntemani yrittäjät olisivat aivan uskomattoman huonoja alaisia. Enimmäkseen se johtuu siitä, että yrittäjät haluavat tehdä asiat omalla tavallaan ja omalla ajallaan. Sellainen ei varsinaisesti ole isojen korporaatiomoolokkien rekryostoslistojen kärjessä.