paskasade

Johtajan työ on luotsata lauma paskasateesta päivänpaisteeseen

Kirjoitin aikaisemmin olevani näkymätön johtaja. Uskon vakaasti siihen, että johtajana tärkein asia on opettaa ja opastaa ihmiset toimimaan itsenäisesti. Kaiken kierrättäminen oman pöydän kautta on yleensä egon hieromista tai kontrollin himoa.

On kuitenkin tilanteita, jolloin johtajana pitää olla aktiivisesti läsnä. Jokaisessa yrityksessä on niitä päiviä kun sähköt katkeavat, liukuhihna jumittaa tai palvelinhuoneessa on tulipalo. Tiedät kyllä. Se on se päivä, jonka jälkeen menet kotiin kädet täristen ja kaadut suoraan sänkyyn sen jälkeen kun vaimo on pakkosyöttänyt sinulle lihapiirakkaa ja viisi Buranaa viskillä.

Meillä oli tuollainen päivä viime lokakuussa. Kun tilanne meni ns. etelään, tärkein kontribuutioni tilanteessa ei suinkaan ollut tekninen tietämykseni, älyllinen ylivoimaisuuteni tai mahtava lavakarisma. Jos olisin itse mennyt soheltamaan palvelimille, seurauksena olisi ollut taattua tuhoa. Mitä sitten johtajana voi tehdä kriisin tullen?

  1. Arvioi tilanne. Ihmisten normaali reaktio on lähteä suorittamaan asioita hirveällä kiireellä. Koska pääsääntöisesti ihmiset katsovat maailmaa vain kapeiden lappujen välistä, kokonaiskuvaa ei välttämättä ole. Johtajana joudut huolehtimaan siitä, että tehdään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä.
  2. Pysy rauhallisena ja edellytä sitä myös muilta. Hätäilemällä tai hyppimällä johtopäätöksiin saa vain isompaa tuhoa aikaiseksi. Pidä tunteesi kurissa, se rauhoittaa muitakin.
  3. Ylläpidä kriisitietoisuutta. Kuulostaa vähän typerältä, mutta joskus ihmiset sotkevat rauhallisuuden välinpitämättömyyteen. Sinun täytyy olla kristallinkirkas asian viestimisessä ja antaa selkeä kuva siitä, että tilanne on vakava. Useimmiten tätä ei tarvitse erikseen tehdä.
  4. Ole näkyvästi paikalla. Vaikka sinusta ei olisi mitään apua itse tekemiseen, ihmisille on tärkeää että olet siellä, tarvittaessa tekemässä päätöksiä ja tukemassa.
  5. Tiedota, tiedota ja tiedota. Useimmat samassa tilanteessa olleista yrityksistä eivät kertoneet koko drupalgeddonista julkisesti yhtään mitään. Kyseessä on hyvin tyypillinen strategia, jossa tungetaan pää pensaaseen ja toivotaan että kukaan ei vaan ottaisi asiaa esille. On kuitenkin parempi viestiä liikaa kuin liian vähän.
  6. Muista juoda vettä ja syödä. Alentunut verensokeri saa tekemään tyhmiä asioita, ja aivot tarvitsevat happea. Huolehdi siitä että kaikilla on ruokaa, juomaa ja taukoja. Tilaa toimistolle ruokaa. Pakota tarvittaessa syömään.
  7. Pyydä anteeksi, mutta älä häpeile. Vaikka kriisi ei olisikaan johtunut omasta huolimattomuudesta, kanna silti vastuusi ja näytä se myös asiakkaille. Harva muistaa mistä kriisissä oli kysymys, mutta kaikki muistavat miten sinä käyttäydyit.

Sarasvuo sanoi aikanaan “tule lama kultainen”. Minäkään en toivo lamaa tai kriisejä, mutta kriiseissä hyvät yritykset erottuvat huonommista. Ne ovat niitä päiviä jolloin asiakkaat saavat rahoilleen vastinetta. Ja kriisissä sinun velvollisuutesi johtajana on luotsata lauma paskasateesta päivänpaisteeseen.