Kuva kyltistä jossa lukee "Älä häiritse. Jos häiritset, kuolet."

Millainen firmasi tulos olisi, jos saisit tilikauteen yhden kuukauden lisää – ilmaiseksi?

Meillä jokaisella nimittäin on suhteellisen selvät sävelet sen suhteen, että rahaa ei pistetä silppuriin (se taitaa olla rikoskin). Mutta ajan kanssa taas saa tehdä ihan mitä haluaa. Olemme niin tottuneet säheltämiseen, multipaskaamiseen ja tehottomuuteen, että emme edes huomaa kun aikaa palaa kaikkeen turhaan. Voisi kuvitella, että aikaa menee hukkaan ”vain ihan vähän”, mutta todellisuudessa jopa 80 % normaalista asiantuntijatyöstä on vikakysyntää​. Se tarkoittaa töiden uudelleen tekemistä, virheiden korjaamista, ylilaatua, puuttuvien tietojen etsimistä ja niin edelleen.

En tiedä sinusta, mutta minulle tuo 80 % on ihan älytön määrä. Sydän ei meinaa kestää, kun miettii miten paljon se tarkoittaa esimerkiksi BKT:n tasolla euroina, yritystasolla nyt puhumattakaan.

Kerta toisensa jälkeen törmään yrityksiin, joissa painetaan niska limassa hommia, mutta tekeminen ei näy tuloksessa. Sitten kun kurkkii vähän konepellin alle, syy löytyy nopeasti: laskut saattavat lähteä kuukausia myöhässä, asiakkaat ja pikkupomot keskeyttävät asiantuntijoiden työt milloin huvittaa ja laskuja maksellaan miten sattuu. Sitten ihmetellään, miksei viivan alle jää mitään. Tehottomia prosesseja on niin paljon, ettei oikein tiedä, mistä aloittaa.

Mutta on yksi asia, mikä auttaa tuloksen tekemiseen enemmän kuin mikään muu, ja erityisesti jos sinulla on asiantuntijafirma.

Kurista keskeytykset.

Ne ovat saatanasta. Jos pyörität asiantuntijayritystä, suurin kuona tulee keskeytyksistä.

Kummelin klippi on hyvä kevennys, koska näytän ja kuulostan juuri tuolta, kun teen jotain syvätyön tilassa ja minut keskeytetään.

Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta tiivistettynä: keskeytyksiä vähentämällä yrityksesi tulos paranee kohisten.

Jos pitää jostain yrityksen tervehdytys aloittaa, aloita siitä.