Nurmikkokyltti jossa koira on kakalla.

Teetkö sinäkin tämän karsean virheen markkinoinnissasi?

Yrityksen ensimmäinen asiakas määrittelee, millainen asiakaspalvelun DNA yritykseen syntyy. Siksi asiakkaiden laatuun ja yhteensopivuuteen oman ajattelutapasi kanssa tulee kiinnittää huomiota aivan alusta saakka. Menestynyt asiakassuhde muokkaa huomaamatta yrityksen viestintää, toimintatapoja ja työn laatulupauksia, ja tämä taas houkuttelee lisää samankaltaisia asiakkaita tulevaisuudessa.

Koska kaikki markkinointi ja myynti kuluttaa jotain resurssia (aikaa, rahaa ja energiaa), ei ole mitään järkeä yrittää tavoitella kaikenlaisia asiakkaita. On parempi että yrität itse rajata asiakaskuntaa sen sijaan, että markkinat rajaavat asiakaskunnan puolestasi.

Miten sitten rajata asiakaskuntaa? Esimerkiksi näin:

  • Yrityksiä, julkishallintoa vai järjestöjä?
  • Yksi toimiala vai kaikki toimialat?
  • Paikallisia, koko maasta vai pääkaupunkiseudulta?
  • B2B vai B2C?
  • Mikroyrityksiä, pienyrityksiä vai isoja yrityksiä?

Lähtökohtaisesti mikään yritys ei voi tarjota kaikkea kaikille. Jos myyt luksuskelloja, et miellytä halvan hinnan metsästäjiä. Jos pidät lasten sisäleikkipuistoa, et taatusti miellytä lapsettomia tai eläkeläisiä. Tämä pitää vain hyväksyä. Kaikille ei voi kumartaa.

Asiakassegmentin valinta on kuitenkin vielä suhteellisen yksinkertaista. Kun asiakassegmentti on tiedossa, sinun täytyy pystyä puhuttelemaan juuri oikeaa asiakasta juuri oikeaan sävyyn. Kaikki yrityksen markkinointi ja viestintä tulisi hioa siten, että se herättää unelma-asiakkaassasi kiinnostusta.

Tässä kohtaa homma menee yleensä hähmyiseksi näpertelyksi.

Jos katsoo melkein minkä hyvänsä firman brändiä ja vaikka verkkosivustoa, siellä ei juuri asiakkaasta puhuta. Yritys kertoo mitä yritys tekee, ketä siellä on töissä, miksi yritys on niin hyvä ja miksi kilpailijat ovat yritykseen verrattuna tyhmiä kakkapyllyjä (tätä ei tietenkään kerrota suoraan).

Tuollainen tapa markkinoida on hyvin tyypillistä. Mutta asiakas ei kuule sitä samoin. Asiakas kuulee sen näin:

”Me, me, me, blaa blaa blaa. Me sitä, me tätä. Me, me, me.”

Ja niin edelleen.

Tyypillisin markkinointikämmi jonka yritykset tekevät, on egokeskeisyys. Yrittäjä helposti ajattelee, että asiakas pitää vakuuttaa kertomalla paljon yrityksestä. Se on väärä tapa.

Markkinoinnissa yritys tai yrittäjä itse ei ole sankari. Asiakas on sankari. Kun hiot kaiken markkinointisi siten, että asiakas on sankari, sinulta ei ikinä puutu asiakkaita.