yrityksen myyminen

Yrityksen myyminen käytännössä

Myin firmani viime vuonna. Sen jälkeen olen saanut vastailla useampaankin uteluun siitä, millaista se firman myyminen oikein on ja miten se oikein onnistuu.

Lyhyt versio on aika yksinkertainen:

  1. Rakenna hyvä yritys.
  2. Etsi välittäjä.
  3. Valitse ostaja.
  4. Allekirjoita kauppakirja.
  5. Lähde lomalle puhaltelemaan.

Tietenkään se ei ole ihan noin yksinkertaista. Pelkästään hyvän yrityksen rakentamiseen menee vuosia, helposti vuosikymmen. Omalle matkalleni mahtui paljon pimeässä haparointia ja uusien asioiden opettelua. Toisella kertaa se onnistuisi varmasti nopeamminkin.

Mitä firman myyminen vaatii?

No, ekaksi se tietenkin vaatii firman, jonka voi myydä. Useimmiten ostaja haluaa ostaa mahdollisimman hyvän firman, mutta syitä voi olla muitakin: nopean kasvun tavoittelu, uuden markkina-alueen valtaaminen, uuden teknologiaosaamisen hankkiminen, kiusallisen kilpailijan neutralisointi ja niin edelleen. Pääsääntönä kuitenkin voi pitää, että hyvä firma on aina helpompi myydä.

Moni kuvittelee, että koska firma tekee tulosta, se on hyvä firma. Näin ei kuitenkaan läheskään aina ole. Kaikista firmoista ei saa myyntikelpoisia oikein millään, ja suurin osa firmoista elättää juuri ja juuri yrittäjän itsensä – jos yrittäjä tekee vaan tarpeeksi ylitöitä. Tämä onkin ensimmäinen tarkistettava kipupiste: onko yritys rakennettu siten, että sitä voi vetää muukin kuin yrittäjä itse? Jos ei, ei sinulla oikein ole myytävää yritystäkään.

Henkilöriippuvuudet ovat oma kokonaisuutensa, mutta toinen tärkeä tsekkaus on omistajien palkkataso. Jos firma tekee vaikka 50 000 euroa tulosta, mutta omistajat tekevät töitä alipalkalla tai ilmaiseksi, firma on harvoin hyvässä hapessa. Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos firmaan voi palkata markkinaehtoisesti samantasoisen toimarin, omistajan palkkataso on kohdillaan.

Kaikkein karmein tilanne on tietenkin silloin, jos yrityksellä ei ole varaa maksaa markkinaehtoista palkkaa omistajalle eikä se tee järkevää tulostakaan (yli 10 % tulosprosentti). Tällaisessa tilanteessa kyseessä on enemmänkin harrastustoiminta.

Jos omistaja saa rahoilleen paremman tuoton volatiileilla osakemarkkinoilla, kannattaisi firma useimmiten lopettaa, etsiä työpaikka ja sijoittaa ylimääräiset rahat passiivisiin indeksirahastoihin.

Miten sitten rakentaa hyvä firma?

Tästä olen kirjoittanut blogin täydeltä tavaraa, joten ihan kaikkia asioita en ala tähän kirjoitukseen tiivistämään. Omassa tapauksessani tärkeimmät pisteet vuosien varrelta olivat:

  1. omien heikkouksien minimointi,
  2. omien vahvuuksien vivuttaminen ja
  3. leanin käyttöönotto.

Omien heikkouksien minimointi tapahtui hallituksen perustamisella sekä rekryjen ja kumppanivalintojen kautta. Omien vahvuuksien vivuttaminen taas tapahtui keskittämällä oma ajankäyttöni markkinointiin ja myyntiin. Lean puolestaan auttoi organisaatiota löytämään sisäisen sielunsa laatumaailmasta, mikä näkyi parempana tuloksena ja tyytyväisempinä asiakkaina.

Jokaisen yrityksen kehityskohteet ovat yksilöllisiä. Väitän kuitenkin, että parhaat yritykset kasvavat kaikki samalla tavalla: hyödyntämällä perustajien vahvuuksia ja minimoimalla perustajien luomia rakenteellisia heikkouksia.

Sitten kun firma on kunnossa, sen voi halutessaan myydä.

Olemme kirjoittaneet Kim Väisäsen ja Katleena Kortesuon kanssa kirjan exitin tekemisestä ja yrityksen myymisestä. Kirja putkahtaa uunista ulos elokuussa. Voit käydä jo ennakkotilaamassa kirjan täältä.