Mistä alkaa asiantuntijayrityksen kuolemankierre?
Osaamisintensiivisissä asiantuntijayrityksissä yrityksen todellinen lisäarvo syntyy asiantuntijoiden korvien välissä. Tällaiset yritykset ovat silleen haavoittuvia, että firman tärkein omaisuus menee kotiin illalla ja tulee takaisin aamulla – jos tulee. Siksi talentin hankkiminen, pitäminen ja kehittäminen tulisi olla jokaisen osaamisintensiivisen asiantuntijayrityksen ydinosaamista.
Monella firmalla menee tällaisena aikana päin prinkkalaa. Pulleina aikoina heikompikin yritys voi pärjätä aivan hyvin, mutta ankeina aikoina virheitä ei saa samalla tavalla anteeksi. Ja kun taloudellinen tilanne kiristyy, pienetkin virheet saattavat saada aikaan suuria seurauksia. Erityisen hyvin tämä tulee ilmi silloin, kun yrityksestä lähtee yksi tai useampi avainhenkilöistä lyhyen ajan sisällä.
Tyypillisesti asiantuntijayrityksen kuolemankierre on yksinkertainen:
- Avainhenkilö tai -henkilöt lähtevät.
- Toimitusten laatu tippuu ja korjaustyön määrä lisääntyy.
- Yrityksen uudistumis- ja kehityskyky heikkenee, kun ei ole enää aikaa järkevöittää ja kehittää toimintaa.
- Asiakasreklamaatioiden määrä lisääntyy.
- Työntekijöiden kiire, stressi ja paha olo lisääntyvät.
- Asiakkaita alkaa lähteä enemmän kuin niitä tulee sisään.
- Kassa kuihtuu.
- Maksuhäiriöt lisääntyvät ja rahoituksen saaminen vaikeutuu.
- Ei ole varaa ostaa ulkoista apua tai palkata lisää väkeä.
- Koska laadulla ei voida kilpailla, on pakko kilpailla hinnalla.
- Katteet kuihtuvat entisestään, mikä kuihduttaa lisää kassavirtaa.
Lopun arvaattekin.
Syyt avainhenkilöiden lähtemiselle ovat tietenkin moninaisia. Syynä voi olla palkkataso, firman käytännöt, tahmivat prosessit, ei niin mieleisten teknologioiden käyttö, henkilökemiat, kyllästyminen tai arvostuksen puute. Tyypillisin syy kuitenkin on yksinkertaisesti se, että avainhenkilö voi valita työpaikkansa. Silloin olennaista ei niinkään ole se, mitä nykyisessä yrityksessä on vialla, vaan se, että muualla yksinkertaisesti pääsee toteuttamaan itseään paremmin.
Jos yrityksestäsi on lähtenyt juuri avainhenkilö tai useampikin, kannattaa tehdä korjausliikkeitä melko rivakasti. Vaikka avainhenkilöiden häippäisy ei kippaisikaan firmaa välittömästi, lähdön seuraukset ovat kuitenkin vääjäämättömät, ellei osaamisvajetta paikata ajoissa.
Aina se lähtijä ei myöskään ole välttämättä mikään kultakimpale, vaikka omasta mielestään sellainen olisikin. Tällaisessa tapauksessa kannattaa sitten vain pitää omat mölyt mahassaan, vaikka sisäisesti tekisikin mieli tanssia.