Tiedolla johtaminen – tunteetonta taulukkolaskentaa vai tärkeiden asioiden tislaamista?
Tiedolla johtaminen on jo hieman kulahtanut termi. Moni kokee sen supertylsänä, kompleksisena ja vaikeana asiana. Vastustajat yleensä kritisoivat tiedolla johtamista ei-ihmisläheisenä ja jotenkin kylmänä johtamistapana. Itse näen tietenkin asian täysin toisin. Jos ei johdeta tietoon perustuen, millä sitten pitäisi johtaa? Pelkällä mutulla ja pärstäkertoimella?
Ei kiitos.
Erityisen tärkeää tiedolla johtaminen on silloin, kun on paljon pelissä. Esimerkiksi yritysten tervehdyttämiskeisseissä lähestyn yritysten tervehdyttämisiä karkealla tasolla seuraavasti:
- Selvitä yrityksen taloudellinen, tiedollinen ja tunteellinen nykytila.
- Selvitä yrityksen tulosajurit.
- Laske auki yrityksen liikevaihto ja tulos tulosajureiden näkökulmasta: mistä tuotto syntyy, mitkä liiketoiminta-alueet tuottavat tappiota, mitkä menestyvät?
- Listaa käytettävissä olevat resurssit ja rajoitteet.
- Tee päätökset: myy tai lopeta tappiollinen toiminta ja keskitä resurssit terveen liiketoiminnan elvyttämiseen.
Kriittisin kohta on tuo kolmonen: liiketoimintaa tulee ymmärtää sen verran hyvin, että sen ansaintalogiikan voi selittää selkeästi muillekin. Mutta miten bisneslogiikka sitten kannattaa avata? Pelkät erilaiset viivapiirustukset, post-it -sulkeiset, diagrammit ja taloushallintasoftan raportit eivät nimittäin anna riittävää ja ajantasaista kuvaa liiketoiminnasta, eikä niitä aina ymmärrä erkkikään.
Paras työkalu on tietenkin taulukkolaskentaohjelma, eli kavereiden kesken Excel (vaikka sanon "Excel", tarkoitan myös Google Sheetsiä ja Applen Numbers -taulukkolaskentaohjelmaa). Myönnän, minulla on hieman epäterve ja vääristynyt fiksaatio taulukoihin. Olen saanut kuulla siitä urani aikana paljonkin. Viimeksi pari kuukautta sitten kollega heitti leikillään:
Sä kun olet tuollainen excelr*nkkari, niin varmaan olet excelöiny sun vaimoskin.
Heh... no tuota... Ehkä joku on SAATTANUT pisteyttää vaimokandit pistejärjestykseen. Siis joku muu, en minä tietenkään. Ihan vaan silleen hypoteettisesti joku olisi voinut noin tehdä. Mutta en siis minä. En.
Erilaisten asioiden taulukointi ja vertailu on siis merkittävä osa persoonaani ja työtäni. Sen pitäisi toki olla myös kriittinen osa jokaisen osaavan johtajan työkalupakkia. Tosiasia kuitenkin on, että maailman suurimpia ja pienimpiä firmoja johdetaan excelillä. Ja siihen on syynsä.
Jos sinulla on firmassasi taloudellisia tai tuotannollisia ongelmia, aloita ensin excelöinnillä. Ongelmien juurisyyt löytyvät nimittäin todennäköisesti tästä listasta:
- Liikevaihto ja tulos: mistä ne rakentuvat? Mitkä elementit rajoittavat liikevaihdon ja tuloksen kasvua?
- Asiakkaiden kannattavuus: mitkä asiakkuudet ovat kannattavimpia, mitkä tekevät turskaa? Miksi?
- Tuotteiden ja/tai palveluiden kannattavuus: mitkä tuotteet ja/tai palvelut ovat kannattavimpia, mitkä hakkaavat miinusta? Miksi?
- Työntekijät: ketkä työntekijöistä ovat tehokkaimpia, ketkä painolastia? Miksi?
Avattuasi nuo asiat yksinkertaisiksi taulukoiksi, bisneksesi pyörittäminen muuttuu huomattavasti helpommaksi. Kun edessäsi on tiukkaa faktaa, sinun ei tarvitse enää pohtia, mikä vaihtoehdoista tuntuu parhaimmalta. Jos taas et pysty avaamaan bisnestäsi selkeäksi taulukoksi, et luultavasti ymmärrä riittävästi liiketoiminnasta tehdäksesi juuri mitään muuta kuin tuuripäätöksiä.
Tällöin konkurssi tai kassakriisi on vain ajan kysymys.
Jos olet siis valitsemassa vaimoa, lahtaamassa liiketoimintaa tai vaikka vaihtamassa autoa, et tarvitse siihen kallista business intelligence -ohjelmistoa tai erppiä. Pelkkä Excel riittää varsin hyvin.