200 000 euron arvoinen sivulause
Sain lauantaina Tulostulva® Taskuhallitusasiakkaalta palautetta pyytämättä ja yllättäen. Se on tuossa alla.👇
Tulostulva® Taskuhallitus -prosessi aloitettiin kyseisen asiakkaan kanssa yksinkertaisena kehityshankkeena. Ensin hahmoteltiin liiketoiminnan sudenkuoppia, sitten hiottiin prosesseja, brändäystä, asiakassegmentointia ja hinnoittelua. Välillä keskityttiin tuotteistukseen, välillä pohdittiin suunnanvaihdosta, välillä vaihtoehtoisia bisnesmalleja. Fokus vaihtui sen mukaan, miten yrittäjän bisnes kasvoi ja kehittyi.
Tämä on varsin tyypillinen tilanne asiakkaideni kanssa.
Yleensä työ aloitetaan johonkin selkeään aiheeseen keskittymällä, mutta suurin arvo syntyykin sitten jostain ihan muusta. Monen kanssa on ensin tehty strategiatyötä, muokattu markkinointiprosesseja, hikoiltu HR-haasteiden parissa tai priorisoitu yrittäjän niskaan kasaantunutta työkuormaa. Sitten kun isoimmat ongelmat on ratkaistu, yrittäjän suurin ongelma tuleekin ilmi jossain satunnaisessa sivulauseessa.
Tuollaisina hetkinä ulkopuolisena neuvonantajana pystyy antamaan parhaan avun. Koska yrittäjän oma jaksaminen voi olla kortilla tai fokus voi olla aivan muussa asiassa, tärkeä yksityiskohta voi lipsahtaa ohi. Ulkopuolinen huomaa potentiaalisen ongelman helpommin kuin omat väsyneet aivot.
Se mitä asiakkailleni en ole kertonut (anteeksi!) on se, että kerään tällaisia palautteita talteen. Olen vuosien varrella laskenut tuollaiset palautteet yhteen, ja tällä hetkellä neuvojeni euromääräiset hyödyt ovat laskettavissa kymmenissä miljoonissa euroissa.
En ole laskenut tähän mukaan asiakasyritysten liikevaihdon kasvua, koska se on yleensä asiakkaan oman työn ansiota. Selvää tietenkin on, että positiivisia vaikutuksia liikevaihtoon ja tulokseenkin neuvoillani on saatu, mutta asiakashan sen työn tekee, en minä.
Annettujen neuvojen rahallinen arvo on vielä suhteellisen helppo ynnäillä yhteen.
Monelle yrittäjälle suurin arvo on useimmin kuitenkin tullut ihan vain siitä, että on pystynyt olemaan tukena tai kyseenalaistajana vaikeassa paikassa. Monelle olen toiminut myös eräänlaisena ulkoistettuna omatuntona. Esimerkiksi kun asiakas tai joku läheinen vetää maton alta, yrittäjälle voi tulla kiusaus maksaa potut pottuina vaikka toimintaa myöhemmin katuisikin. Sellaisissa tilanteissa on arvokasta, kun ulkopuolinen neuvonantaja auttaa vetämään jarrusta.
Palautetta tulee toki muustakin, kuten esimerkiksi tämä tuore palaute:
Tai tämä:
Kaikkia näitä palautteita yhdistää vahva luottamuksellisuus. Kun yrittäjällä on luotettu neuvonantaja joka ajattelee vain hänen parastaan, arjessa toimiminen on turvallisempaa.
Tilaa oma Tulostulva® Taskuhallituksesi tästä. 👇