50 periaatettani
Alla on joitain periaatteita, joiden perusteella olen pyörittänyt yrityksiäni. Osa on muualla kuultuja, mutta kaikki ovat itse koettuja.
- Kusipäiden kanssa ei tehdä töitä.
- Älä ole itsekään kusipää.
- Jos huutaa, pääsee jonon perälle.
- On tärkeämpää mihin sanoo "ei" kuin se, mihin sanoo "kyllä".
- Älä ota ilkeytenä sellaista, mikä on selitettävissä tyhmyydellä.
- Yrityksenä on järkevämpää erikoistua kuin tasapäistyä.
- Älä vertaa itseäsi muihin. Aina löytyy joku, jolla näyttää menevän paremmin.
- Positiivinen kassavirta on tärkeämpää kuin mitkään hienot talousraportit – ihan sama, vaikka lasket sen ruutuvihkoon.
- Se kuka on eniten äänessä yleensä yrittää peitellä jotain.
- Toisen paskahomma on toiselle parasta bisnestä.
- On parempi kehittää olemassa olevaa liiketoimintaa tehokkaammaksi ja fiksummaksi kuin aloittaa uutta.
- Yrityksesi ei luultavasti eroa kilpailijoista niin paljon kuin haluaisit.
- Ei, kukaan ei oikeasti ole kuullut firmastasi.
- Ihmiset eivät oikeasti osaa juuri mitään muuta kuin sen, mitä tekevät toistuvasti.
- Lahjakkuus ei riitä. Asenne ja toistot ovat tärkeämpää.
- Asian kompleksisuuden tarpeeton lisääminen on vallankäyttöä.
- Älä ikinä odota juristilta yksinkertaisia neuvoja, kirjanpitäjältä proaktiivisuutta tai viranomaiselta suopeutta.
- Jos saat rahoillesi parempaa tuottoa pörssistä kuin omasta firmastasi, kannattaa lopettaa yrittäminen ja mennä töihin.
- Jos et tiedä miten paljon rahasi omassa yrityksessä tuottavat, ks. edellinen kohta.
- Jokainen tarvitsee kuuntelijan, joka ei tahdo sinulle oletuksena pahaa. On sinun omalla vastuullasi hankkia sellainen.
- Kannattamaton myynti ei paranna ongelmaa, vaan pahentaa tilannetta.
- Jos et liiku, vika on sauvojen välissä. Jos taas olet suksimassa kuuseen, ei ainakaan kannata lykkiä lisää vauhtia.
- Älä anna kenenkään puuhastella yksin tietoturvan, taustajärjestelmien tai taloushallinnan parissa.
- Työntekijä ei ikinä paranna käytöstään koeajan jälkeen.
- Jos joku irtisanoutuu, ota aina irtisanoutuminen vastaan kiitollisena.
- Tilausten vastaanottaminen ei ole myyntiä.
- Jos firma tuntuu vankilalta, myy se. Jos sitä ei voi myydä, korjaa tilanne. Jos se ei onnistu, lopeta yritys. On parempi olla töissä tai työtön kuin jumissa firmassa, joka ei tuota muuta kuin tuskaa.
- Työntekijät eivät ymmärrä eikä heitä kiinnosta, kuinka paljon olet tehnyt yrityksen eteen.
- Julkisen tarjouskilpailun voittaa yleensä se, jolla on a) parhaat kaverit, b) heikoin laskupää tai c) paras puppugeneraattori.
- Älä ota osakkaita yritykseesi vain siksi että pelkäät tai olet yksin. Koira on parempi.
- Alennukset alentavat myös palvelun koettua arvoa. Alentamalla hintaa tarpeettomasti nolaat sekä itsesi että asiakkaan.
- Älä tee isoja päätöksiä väsyneenä tai nälkäisenä.
- Kun kämmäät, pyydä reippaasti anteeksi. Pahoittelu on pelkureiden ja poliitikkojen sanastoa.
- Yrityksesi ei voi kasvaa, ellet itse kasva ensin.
- Kannattaa myydä joko aikaa tai arvoa, ei molempia.
- Siihen on syynsä, miksi HR-ihmisiä ei tarvita johtoryhmissä.
- Uhri ei ole välttämättä sankari.
- Kannattaa mieluummin kehittää vahvuuksiaan kuin heikkouksiaan.
- Asiakkaasta tulee paljon nopeammin ystävä kuin ystävästä asiakas.
- Se, että joku toinen on menestynyt, ei takaa että sinä menestyt samalla tavalla.
- Elämä ei ole elokuvaa. Edes huonoa sellaista.
- 20 % työntekijöistäsi on tarpeettomia just nyt.
- Viipaloimalla itsesi vapaudut (kuvainnollisesti). Jos itse teet aina kaiken, yrityksesi ei voi kasvaa. Ainoa lopputulos on burnout.
- Älä kysy neuvoja sellaisilta, jotka eivät ole olleet yrittäjiä. Työntekijän mindsetistä ei voi ratkaista yrityksen isoja ongelmia.
- Vaikka tekisit kaiken oikein, voit silti olla ihan paska. Yrittämiseen käytetty energiamäärä ei takaa tuloksia.
- Puhdas tuntilaskutus on aina varastamista. Joko sinulta tai asiakkaalta.
- Jokainen yritys on IT-yritys.
- Kritiikkiä tulee yleensä niiltä, jotka eivät itse uskalla, osaa tai jaksa.
- Ystävällinen ei tarkoita samaa kuin ystävä.
- Kannattaa murehtia vain niitä asioita, joihin voi oikeasti vaikuttaa.