7 nopeaa keinoa parantaa osaamisintensiivisen yrityksen kannattavuutta
Yrityksissä nökötetään juuri nyt p*skat housussa. Kasvusta ei oikein jakseta edes haaveilla, ja monessa firmassa mietitään miten selviytyä tulevan kesän palkkakustannuksista.
Jos yrityksesi on tässä tilanteessa, alla on 7 nopeaa keinoa parantaa kannattavuutta rivakasti.
- Hyväksy tosiasiat. Jos et ole varma riittääkö rahat, käytä kassavirtalaskelmaa. On ehdottoman kriittistä, että selvität miten pikäksi aikaa rahat riittävät, muuten et voi tehdä oikeita päätöksiä. Jos et ole aikaisemmin tehnyt kassavirtalaskelmaa, lue ilmainen opas. Mikä tilanne sitten onkaan, älä ainakaan tarpeettomasti häpeä tilannettasi tai yritä ripustautua johonkin menneisyyden menestykseen.
- Hinkkaa hinnoittelu kohdilleen. Jos et tiedä mitkä tuotteet ja palvelusi ovat kannattavimpia, se täytyy selvittää ensimmäiseksi. Listaa tuotteet ja palvelut taulukkoon ja laske katerakenne auki. Kun luvut ovat selvillä, lopeta välittömästi kannattamattomien tuotteiden ja palveluiden markkinointi ja myynti (ellei siihen ole jotain todella hyvää strategista syytä).
- Keskity kannattaviin asiakkaisiin. Kun katerakenne on selvillä, laske auki myös asiakaskohtainen kannattavuus. Yritä ensimmäiseksi tunnistaa asiakkaat, jotka tuovat sinulle suurimman tuoton. Panosta näiden asiakkaiden hoitamiseen erityisen hyvin. Vähemmän kannattaville asiakkaille kannattaa nostaa hintaa tai antaa kylmästi kenkää.
- Laskuta, laskuta, laskuta. Ainoastaan tilillä olevalla rahalla on merkitystä, joten tehtävänäsi on saada rahat firman tilille mahdollisimman nopeasti. Se taas vaatii sitä, että laskutat säännöllisesti ja usein. Sen lisäksi sinun täytyy periä saatavat nopeammin. Ei kannata olla saatavien perinnässä myöskään tarpeettoman nössö; valitettavan usein nimittäin se joka pitää eniten meteliä saa omansa pois ensimmäisenä.
- Karsi kuluja. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta jos et jo ole tätä tehnyt, nyt on viimeistään sen aika. Eli pistä leikkuriin kaikki turhat kulut, alkaen lehtitilauksista, jäsenmaksuista ja tarpeettomista lisensseistä. Olen esimerkiksi täysin varma siitä, että firmassasi on todella monta tarpeetonta ja/tai käyttämätöntä lisenssiä, joiden olemassaolosta et välttämättä edes ole tietoinen.
- Lisää lisäarvopalveluita. Onko jotain palvelua tai tuotetta, jonka voisit helposti myydä olemassa oleville asiakkaillesi? Yllättävän usein pienistä, helposti ostettavista lisäpalveluista saa helpotusta kassavirtaan hiljaisina aikoina. Tärkeintä ei ole tehdä yhtä isoa kauppaa, vaan monta pientä.
- Myy. Tämänkin pitäisi olla itsestään selvää, mutta vaikeina aikoina kaikkien pitäisi firmassa osallistua myyntiin, ja erityisesti toimitusjohtajan. Liian usein näkee, että asiantuntijaorganisaatioissa myynti on vain kaupan vastaanottamista, eivätkä kaikki osallistu myyntiin. Vaikeina aikoina on kuitenkin kaikkien etu, että kannattava kauppa käy.
Kaikkein vaarallisinta vaikeassa tilanteessa on jäädä mököttämään menneeseen. Vaikka aikaisempina vuosina firma olisi tahkonnut kuinka tolkuttomasti tuohta, sillä ei ole merkitystä, jos kassa on kuivahtamassa juuri nyt. Suomi on täynnä nilkuttavia zombiefirmoja, joiden omistajat eivät halunneet tunnustaa tosiasioita ajoissa. Siksi kannattaa reagoida ajoissa, kun kassassa on vielä liikkumavaraa.