Asiantuntijayrityksen tyypillisin tulostuholainen
Kuulostaako tämä tutulta:
Asiantuntijat ovat paiskoneet kuumeisesti hommia. Kaikille riittää töitä, projektit vaikuttavat helpoilta ja liidiputkestakin puskee tasaisesti uutta kauppaa. Jokin kuitenkin mättää: projektit eivät valmistu ajallaan, asiakkaat kyselevät toimitusten perään ja laskuista läpsyy reklamaatioita. Kassan pohja häämöttää uhkaavasti eikä tuloskaan näytä hyvältä.
Missä vika?
Näkemättä firmaa uskallan arvata, että jos asiantuntijayritys tekee turskaa vaikka työtä tehdään ahkeran oloisesti, syynä on yleensä joko:
- huonot sopimusehdot tai
- löperöt tuntikirjaukset.
Huonot sopimusehdot voi pyöräyttää uusiksi melko rivakastikin, ja sen jälkeen homma on korjattu eikä niihin tarvitse enää toivottavasti palata pitkään aikaan.
Löperöiden tuntikirjausten suhteen toimarin keskittyminen ei kuitenkaan voi herpaantua hetkeksikään, sillä muuten tuntipankki on pian täynnä laskutuskelvotonta tuubaa ja kannattavuudella voi heittää kanalintua.
Vaikka en varsinaisesti ole tuntilaskutuksen ystävä, useimmissa asiantuntijayrityksissä tuntilaskutus on kuitenkin kriittisessä roolissa. Siksi kirjausten laatuun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Ja valitettavasti juuri tuntikirjaukset ovat asiantuntijayrityksissä lähes aina levällään.
Onneksi tämänkin ongelman voi kääntää oikeaan suuntaan suhteellisen pienillä liikkeillä: