Generalisti on sarjaspesialisti
Moni keskinkertainen palaveriliha tituleeraa itseään generalistiksi eli moniosaajaksi, mutta tämä ymmärretään usein väärin. Generalisti ei nimittäin tarkoita sitä, että on tasaisen huono kaikessa. Todellinen generalisti on ennemminkin sarjaspesialisti, joka hallitsee useita asioita riittävän syvällisesti. Sen sijaan, että hän olisi erikoistunut kapeaan osaamisalueeseen, generalisti osaa liikkua sujuvasti eri taitojen välillä ja pärjää niissä hyvin.
Yrittäjänä tämän eron ymmärtäminen on erityisen tärkeää. Aika usein ajatellaan, että yritykseen kannattaa rekrytoida vain ns. syvän pään asiantuntijoita, jotta yritys olisi uskottava toimija. Spesialistien rekrytoiminen vaikuttaa loogiselta, mutta samalla se altistaa yrityksen turhille riskeille.
Tyypillisin näistä riskeistä on jäykkyys. Jos yrityksessä on liikaa kapean osaamisalueen spesialisteja, asiakkaiden moninaiset tarpeet ja vaihteleva työmäärä voivat helposti lamauttaa toimintaa. Sen sijaan jos yrityksessä on enemmän generalisteja, työntekijöitä voidaan siirtää joustavasti auttamaan ruuhkautuneita tiimejä tai työjonoja.
On luonnollista miettiä generalistia palkatessa, onko se järkevää. Eikö syväosaaja voisi olla parempi valinta, koska hän osaa enemmän? Tämä ajatus on kuitenkin harhaanjohtava. Kyse ei ole joko–tai-päätöksestä, vaan sekä–että-päätöksestä. Osaaminen ja kokemus vaihtelevat aina henkilöittäin, mutta hyvä generalisti on usein järkevämpi valinta kuin hyvä syväosaaja – erityisesti pienemmissä yrityksissä.
Hyvä generalisti ei ole vähän huono kaikessa, vaan taitava monessa.