Heippa WordPress, morjens Ghost!
Minulla on todella pitkä yhteinen historia WordPressin kanssa. Ensimmäisenä bloggausalustanani toimi Movable Type, ja siitä siirryin sitten WordPressiin. Välillä kävin tekemässä myös pienen virheliikkeen Medium.com:n puolella. Sen lisäksi että WordPress on ollut osa siviilipuolen elämääni bloggaustyökaluna, WordPressistä tuli yhdessä vaiheessa myös iso osa elantoa, koska se oli sittemmin myymäni Aucor Oy:n tärkein teknologiavalinta.
Nyt oli kuitenkin aika vaihtaa alustaa.
Miksi vaihtaa WordPressistä pois? Eikö se ole tehty kaltaisilleni kirjoittajille?
Isompaa dramatiikkaa tässä muutoksessa ei ole. Kaksi vuosikymmentä on ihan riittävästi yhden CMS:n kanssa. Sen lisäksi täytyy myöntää, että WordPressin editorinäkymän tuijottaminen alkoi jo kyllästyttää. WordPress on varastanut kivasti CMS-markkinaa, ja sen myötä mennyt mielestäni kauemmas ja kauemmas tällaisen aktiivisen kirjoittelijan tarpeista ja preferensseistä.
Itseäni alkoi myös kyllästyttää erilaisten lisäosien ja palveluiden kanssa pusaaminen: omalla sivustollani oli käytössä Gravity Forms (lomakkeet), Akismet (spämmisuodatus), Imagify (kuvien optimointi), Yoast SEO (SEO), WPengine (ylläpito) ja Campaign Monitor (erillinen sähköpostiohjelmisto). Näiden lisäksi sitten nippu ilmaisia ja pienempiä virityksiä. Lisäosissa ongelma ei sinällään ole lisäosien hinta, vaan kaikkien lisenssiavainten, tilien ja toistuvien maksujen kanssa näpertely. Ja mikään ei juuri koskaan toimi pakasta repäistynä. (Ja kyllä, tiedän että tarjolla on myös ilmaisversioita. Tiedän myös kokemuksesta, että eurolla saa euron tavaran, ja ilmaiset lisäosat ovat vielä paskempia.)
Tiedostan tietenkin olevani hieman rajatapaus. Osaan html/css:ää ja tekkiä sen verran, että pystyn tekemään teemaan tarvittavat muutokset. Haluan kuitenkin käyttää aikaani mieluiten kirjoittamiseen, en niinkään sivuston tunkkaamiseen.
Aloin etsiä vaihtoehtoa, ja kauaa ei tarvinnut etsiä. Ghost tuntuu olevan kuin tehty omiin tarpeisiini. Ghost on kiva käyttää, ja se on rakennettu kirjoittajan tarpeita ajatellen. Ghost ei yritä olla kaikkea kaikille, vaan todella hyvä työkalu juuri omalle kohdeyleisölle – aivan kuten WordPress oli aikanaan.
Ghost on tullut vastaan jo aikaisemminkin, mutta koodi ja käyttökokemus eivät olleet vuosia sitten aivan tarpeeksi kypsiä. Uusimman version lyhyen testiajon jälkeen totesin, että tää on just se mitä haluan.
Kenelle Ghost sopii?
Jos kirjoitat blogiin ja lähetät uutiskirjeitä säännöllisesti, Ghost on kuin raikas tuulahdus WordPressin jälkeen. Ghostissa kirjoittamiskokemus editorissa on suorastaan tyydyttävää. Editori on avara, nopea, selkeä ja helppo käyttää. Alla on esimerkki tämän saman tekstin editorinäkymästä:
Myönnetään, ei se WordPressinkään editori mahdoton ole käyttää, mutta ei sitä huvikseen käytä.
Ghostin olennaiset vahvuudet:
- Ghostissa on keskitytty kirjoittamiskokemukseen. Se näkyy ja tuntuu.
- Natiivi tuki markdownille.
- Nopea. Siis todella nopea.
- Kuvien lisäys onnistuu saumattomasti drag & drop -menetelmällä työpöydältä tai vaikka puhelimen kirjastosta.
- Uutiskirjeiden lähetys, gated content ja tilaajien hallinta on mietitty fiksusti. Ei tarvetta ylimääräisille plugareille.
- Voit ylläpitää itse (kuten WordPress, myös Ghost on avointa lähdekoodia) tai ostaa ylläpidettynä palveluna (Ghost Pro). Itse päädyin tyytyväisenä ylläpidettyyn versioon.
Ghostin olennaiset heikkoudet:
- Lokalisaatio ei ole ihan vielä siinä kunnossa, että kaikki olisi käännetty suomeksi (tämä prosessi kuitenkin etenee).
- Laajennettavuus ei ole samaa luokkaa kuin WordPressin kanssa.
- Sähköpostien lähettämisessä ei ole mahdollisuutta sekvensseihin (mutta kuulemma sellainen on tulossa).
- Ei keskitettyä medianhallintaa. Kuvat ovat vain "jossain". Ehkä.
- Ghostissa ei ole kommentointia tai lomakkeita natiivisti, vaan ne vaativat ulkoisen palvelun. Omassa blogissa esimerkiksi kommentteja tuli sen verran harvakseltaan, että en jaksanut vaivautua lisäämään ominaisuutta.
Kenelle WordPress sitten sopii?
Mielestäni WordPress sopii parhaiten firmoille, joilla on vähintään 10 000 euron budjetti sivuston tunkkaamiseen. Ja kun sanon "vähintään", tarkoitan sitä. Alle kymppitonnin on turha olettaa saavansa priimaa, räätälöityä ja brändi-ilmeen mukaista toteutusta. Kannattaa varata myös budjettia ylläpitoon ja muutoksiin, joita pakostakin tulee vuodessa helposti monen tonnin edestä. Pienemmille firmoille WordPressiä parempia sivustotyökaluja ovat Webflow (jos itse ymmärtää html/css:stä) tai vaikkapa Squarespace.
PHP-pohjaisista sisällönhallintajärjestelmistä WordPress on kuitenkin edelleen mielestäni paras mitä on tarjolla. Jos olet kuitenkin kaltaiseni kirjoittaja, tykkäät varmasti enemmän Ghostista.