Kansi vaihtoon, eli luottaako tunteisiin vai testiin?
Älä yritä! -kirjan käsikirjoitus on nyt taittoa vaille valmis. Kuten aina kirjojeni kanssa, haluan itse sörkkiä kirjan visuaalista ilmettä tässä kohtaa prosessia. Koska kirjan kannella on iso merkitys, on todella tärkeää, että kanneksi valikoituu sellainen joka myy parhaiten. Mutta miten sitten valita sellainen kansi joka myy?
Luonnollisinta on tietenkin mennä perstuntumalla ja tehdä sellainen kansi kuin mistä itse tykkää. Tässä on kuitenkin se ongelma, että tuolloin ei voi vielä tietää mitä potentiaaliset ostajat kannesta ajattelevat. On ihan sama, miten paljon kannesta itse tykkää, jos kauppa ei käy.
Seuraava looginen askel onkin sitten kohderyhmältä kysyminen. Järjestin asiasta huutoäänestyksen netissä ja kasvotusten, ja sen perusteella valikoitui potentiaalinen suosikki. Kysely on hyvä työkalu, mutta ihmiset kuitenkin usein puhuvat toista ja tekevät toista. Toinen iso asia on myös se, että kyselyyn vastanneet eivät välttämättä olleet kuitenkaan kirjan kohderyhmää — eli ostajia.
Paras tapa valita kansi on kuitenkin selvittää ihmisten ostohalukkuus. Kun kirja tuli ennakkomyyntiin, pääsin testaamaan kansien toimivuutta oikealla datalla. Laitoin sivustolle linkin verkkokauppaan eri kansiversioiden kanssa. Vaikka pelkkä linkin klikkaaminen ei kerrokaan konkreettisesta ostoksesta (moni jätti varmasti kirjan ostamatta, mutta sitä tietoa minulla ei ole), se kertoo kuitenkin riittävästi ostohalukkuudesta kannen valinnan kannalta.
Valitsin testiin neljä erilaista kantta:
- Kultaharkot mustalla pohjalla.
- Yrittäjä astuu tyhjän päälle (sininen + oranssi).
- Yrittäjä harmaassa vesisateessa (harmaa ja oranssi).
Sen lisäksi otin mukaan neljänneksi vaihtoehdoksi ns. mustan hevosen, jossa yhdistin kannen 2. ja 3. piirteitä.
Testauksessa käytin Google Analyticsin Experiments-toimintoa, joka tarjoilee kävijöille automaattisesti eri versioita ja yrittää sitten päätellä mikä puree parhaiten. Pienen säädön jälkeen testi pyörikin 17 päivää, jonka jälkeen lopetin testin manuaalisesti. Lopputulos olikin sitten kivuliasta katsottavaa: kaikki variaatiot hakkasivat alkuperäisen (tosin pienellä marginaalilla), ja selkein voittaja pieksi alkuperäisen kaksi kertaa paremmalla konversiolla.
Arvaatte varmaan, mikä kansi valittiin? Jep.
Voin vain kuvitella sitä hampaiden narskuttelua Kauppakamarilla, kun pyysin vaihtamaan kannen. Anteeksi. 😉