Iso veli valvoo -tyylinen kuva Paranoia-roolipelistä.

Kuinka paljon sinun kannattaisi mikromanageroida?

Moni yrittäjä jännittää mikromanagerointia aivan turhaan. Vaikka sain itsekin aikanaan paljon pottuilua mikromanageroinnista ja joskus tuli tartuttua vähän turhankin tarkkaan yksittäisten työntekijöiden tekemiseen, lopputulos oli yleensä aina parempi kuin ilman puuttumista.

Mikromanagerointi saatetaan tietenkin kokea negatiivisesti, ja se voi johtaa työntekijöiden turhautumiseen ja motivaation laskuun, mutta on tilanteita, joissa mikromanagerointi on tarpeen ja jopa hyödyllistä. Tässä 7 tyypillisintä tilannetta:

  1. Työsuhteen aloitusvaiheessa: Uusien työntekijöiden kohdalla on tärkeää varmistaa, että he ymmärtävät organisaation prosessit ja standardit. Mikromanagerointi voi auttaa ohjaamaan heitä oikeaan suuntaan ja estää virheiden syntymistä. Ei ole reilua vain katsoa vierestä, kun toinen tekee asiat päin prinkkalaa.
  2. Kriisitilanteissa: Kun kikkareet lentävät tuulettimeen, on tärkeää, että kaikki tietävät tarkalleen, mitä heidän odotetaan tekevän. Mikromanagerointi voi auttaa pitämään asiat hallinnassa ja varmistamaan, että kriittiset tehtävät suoritetaan oikein ja nopeasti. Vaikeissa paikoissa ihmisillä on tapana jähmettyä tai alkaa säheltämään, ja silloin on hyvä ottaa tiukemmin ohjat omiin käsiin.
  3. Monimutkaisten projektien aikana: Suuret ja monimutkaiset projektit voivat vaatia tarkkaa seurantaa ja ohjausta. Tämä auttaa varmistamaan, että projekti etenee suunnitelmien mukaisesti ja että kaikki osat toimivat yhteen ja aikataulussa. Liian usein isot projektit jäävät liian vähälle seurannalle, ja pahimmassa tapauksessa projektipäälliköt priorisoivat itselleen mielekkäitä ja helpompia projekteja.
  4. Laatuongelmien ilmetessä: Jos yrityksessä esiintyy jatkuvia laatuongelmia, yrittäjän on kriittistä mikromanageroida löytääkseen ongelman juurisyyn. Tämä vaatii yleensä yksityiskohtaista puuttumista työnkulkuun ja prosesseihin.
  5. Uusien tuotteiden tai palveluiden lanseerauksen yhteydessä: Uuden tuotteen tai palvelun lanseerauksessa on monia liikkuvia osia, ja mikromanagerointi voi varmistaa, että kaikki osa-alueet toimivat saumattomasti yhteen. Jos lanseeraus on yritykselle kriittinen, sitä suuremmalla syyllä siinä kannattaa olla mukana.
  6. Uutta teknologiaa käyttöönottaessa: Erilaisten kriittisten järjestelmien integraatiot ja IT-projektit voivat olla erittäin monimutkaisia ja ratkaisevan tärkeitä yrityksen menestykselle. Mikromanagerointi voi auttaa varmistamaan, että tekniset yksityiskohdat ja aikataulut pysyvät hallinnassa. Tietenkin tällaisissa tapauksissa olennaista on, että yrittäjällä on riittävä ymmärrys käytettävistä teknologioista tai ainakin käyttötarpeista.
  7. Kun tehokkuutta täytyy parantaa: Mikromanagerointi voi olla hyödyllistä silloin, kun yritetään parantaa yleistä tuottavuutta ja tehokkuutta. Kun johtaja tulee operatiivisessa toiminnassa ns. iholle, hän voi nopeasti tunnistaa ja korjata tehottomuudet tai prosessivirheet. Ja kun johtajana näkee ongelmat omin silmin, on paljon helpompaa tehdä tarpeellisia muutoksia prosesseihin.

Vaikka mikromanagerointi voi olla tarpeellista tietyissä tilanteissa, on tärkeää käyttää sitä harkiten. Liiallinen mikromanagerointi vahingoittaa työntekijöiden itseluottamusta ja murentaa motivaatiota.