Kyllä koira koiran tuntee!
En ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt tuota sanontaa, mutta laitetaan tähän nyt söpö koiran kuva aasinsillaksi ennen varsinaista asiaa:
Seuraavaksi mennään vähän salatieteiden puolelle. Aiheena nimittäin on omien hengenheimolaisten tunnistaminen. Omien hengenheimolaisten tunnistaminen on tärkeää siksi, että samankaltaisten ihmisten kanssa on helpompi toimia. Samankaltaisiin ihmisiin luottaa helpommin ja bisnes sujuu sutjakammin kun toiseen luottaa.
Samanhenkiset ihmiset tunnistetaan erilaisista tekijöistä, kuten:
- Pukeutuminen, korut ja kilkuttimet: joillekin liian formaali pukeutuminen on pillastumisen aihe, toisille taas rento meininki luo välittömän vaikutelman osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä.
- Puhetyyli, ilmeikkyys ja käytetty kieli: joissain piireissä rauhallinen ja asiallinen kieli on ainoa vaihtoehto, toisissa piireissä ilmeikkyys ja eloisuus elävöittävät kaikkea kommunikaatiota.
- Voimasanat, erityisesti niiden tyyli ja määrä: joissain työpaikoissa kiroillaan kuin körttiläisten kesäjuhlissa, toisissa työpaikoissa pieninkin perkelöityminen eskaloituu helposti. Tämä on erityisesti itselleni vaikea pala, koska aikuisten kirosanat irtoavat huulilta vähän liiankin helposti.
- Sosiaaliset verkostot, eli ystävät, kaverit ja tutut: ketä tunnet määrittelee myös aika tarkkaan kuka olet. Ihminen on luontaisesti hyvä tunnistamaan erilaisia hierarkioita. Siksi tieto yhteisistä tutuista vaikuttaa automaattisesti myös sinun sijoitukseen maailmankartalla. Tällä on tietenkin kääntöpuolensa: jos olet hyvää pataa tunnetun puliveivarin tai tyhjänpuhujan kanssa, se sotkee helposti myös oman maineesi. Tietenkin myös kultapöly tarttuu, kun pyörii oikeassa seurassa.
- Harrastukset ja muut mielenkiinnon kohteet: samankaltaiset ihmiset ovat kiinnostuneita samantyyppisistä asioista. Se ei aina tarkoita samanlaisia harrastuksia, mutta useimmiten samat harrastukset ovat ainakin tuttuja samoissa piireissä pyöriville. Se tarjoaa yhteisiä puheenaiheita, ja kertoo joskus myös varallisuuden ja riskinottohalun tasosta.
Bisnestä tehdessä on tärkeää valita oma puhetyylinsä, pukeutumisensa ja toimintansa siten, että se on mahdollisimman siedettävää liikekumppanin näkökulmasta. Oma itsensä saa olla, mutta samankaltaisuus luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Vaatii aimo annoksen sosiaalista älykkyyttä tai kokemusta, että tietää miten missäkin tilanteessa on asiallista toimia.
Et voi tietenkään parantaa jotain, mitä et ymmärrä. Jos et ymmärrä sitä, miten erilaiset heimot tunnistavat toisensa, et voi myöskään parantaa omaa toimintaasi. Sosiaalista älykkyyttä ei oikein voi parantaa määräänsä enempää, koska se on se mitä syntymässä on geenikattilasta kauhottu. Kokemus taas on siitä kiva asia, että sitä saa halutessaan helposti lisää. Yleensä paras tapa kartuttaa kokemusta on seurata, miten ihmiset toimivat. Millaista kieltä asiakkaasi käyttää? Millaisista harrastuksista yleensä puhutaan? Miten asiakkaat pukeutuvat? Mitkä asiat ovat yleensä keskusteluissa pinnalla? Miten niistä puhutaan?
Seuraavan kerran kun pääset jälleen ihmisten ilmoille työtapaamisiin, kiinnitä hieman tarkempaa huomiota asiakkaisiin. Yksilöllisiä eroja on varmasti, mutta jossain vaiheessa huomaat helposti yhdistäviä tekijöitä. Kun tunnistat erilaiset heimot, pystyt helpommin sulautumaan joukkoon