Liikeidean lyhyt tarkistuslista

Liikeidean lyhyt tarkistuslista

Aina kun mietin uutta yritystä joko omassa päässäni tai asiakkaan toiveesta, käyn seuraavan kysymyspatteriston läpi. Tämä on siis eräänlainen pikatesti sille, onko bisneksellä ylipäätään mahdollisuuksia lähteä lentoon.

Kysymykset ovat jälleen hämäävän yksinkertaisia:

  1. Mistä asiakas maksaa ja miksi? Kyseessä voi olla ongelman ratkaisu tai tarpeen tyydyttäminen, mutta jotain olennaista täytyy olla, jotta asiakas irrottaa otteen rahapussistaan. Jos tätä ajatusta ei pysty avaamaan riittävän selkeästi, edessä on merkittäviä ongelmia myöhemmin.
  2. Mikä on yrityksen vallihauta? Eli mikä on yrityksen olennainen erottautumistekijä tai "salainen kastike", jota kilpailijoiden on vaikea kopioida? Olennaista ei ole niinkään se, ettei kilpailijat pääse vallihaudasta yli, vaan se, että asiaa on mietitty. Joskus vallihautaa ei välttämättä ole. Se ei kuitenkaan tee bisneksestä huonoa, vaan tarkoittaa, että tämä on huomioitava markkinoinnissa, hinnoittelussa ja asiakaspalvelussa.
  3. Miksi yritys on olemassa? Onko kyseessä perustajien harrastusprojekti, tie rikastumiseen vai tarkoituksena parantaa maailmaa? Tämä on todella tärkeä kysymys, josta kaikkien yrityksen perustajien on oltava samaa mieltä. On täysin ok perustaa itselleen harrastusprojekti, mutta ongelmia seuraa, jos siihen aletaan hakea ulkopuolista rahoitusta tai jos perustajat ovat asiasta keskenään eri mieltä.
  4. Kun yritys myydään, mitä myydään? Jokainen yritys kuolee aikanaan – joko kauppaan tai konkurssiin. On hyvä miettiä jo etukäteen, mikä on yrityksen alkuperäinen tavoite. Jos tavoitteena on exit, yritys on rakennettava sitä silmällä pitäen alusta asti. Kaikkia yrityksiä ei tietenkään rakenneta myytäväksi.
  5. Onko joku tehnyt tämän jo aikaisemmin? Aina ei tarvitse olla ensimmäinen. Jos joku on tehnyt saman aikaisemmin menestyksekkäästi, se on yleensä hyvä signaali. Olennaista on, että markkinat on skannattu riittävällä tarkkuudella ja yrityksellä on menestymisen mahdollisuuksia.

Kuten huomaat, lista on hyvin lyhyt. Siinä ei vielä mietitä yrityksen visiota, missiota, strategiaa, liiketoimintasuunnitelmaa, nimeä tai brändi-ilmettä. Niiden aika on myöhemmin.

Miten on, pystytkö vastaamaan näihin kysymyksiin nykyisen yrityksesi kohdalla?