Milloin ei kannata tuotteistaa?
Sain lukijalta mielenkiintoisen tuotteistukseen liittyvän kysymyksen. Lukijaa kiinnosti tietää, milloin tuotteistaminen ei kannata.
Tuotteistamisen eduthan ovat huomattavat, erityisesti asiantuntijabisneksessä. Hyvin tuotteistettu palvelu:
- on helpompi ostaa ja myydä (lisää kauppaa),
- on helpompi markkinoida (lisää liidejä, edullisempaa markkinointia),
- on helpompi automatisoida/systematisoida, (kustannussäästöt, parempi asiakastyytyväisyys, nopeampi läpimenoaika, parempi laatu),
- selkeyttää sisäistä tekemistä (parempi fokus, selkeämmät työtehtävät) ja
- kiteyttää aineettomasta puuhastelusta arvokkaan omaisuuserän, jolla on selkeä nimi, sisältö ja hinta (IPR).
Erityisesti kaksi viimeistä kohtaa ovat hyvin tärkeitä. Useimmiten vapaana kirmaavat asiantuntijat pukkaavat nimittäin polttamaan aikaansa helposti epäolennaisuuksiin, ellei ajankäytön ympärillä ole joku selkeä kehikko. Tuotteistaminen antaa parhaimmillaan kompleksiselle tekemiselle yhteisen kielen talon sisällä, joka sitten näkyy asiakkaallekin selkeämpänä ja parempana palveluna.
Mutta milloin sitten ei ole järkevää tuotteistaa palveluita? Tuotteistaminen on kuitenkin hyvä perusneuvo lähes mille hyvänsä yritykselle, mutta onko jotain tapauksia, jolloin tuotteistamisessa ei ole järkeä?
Itse en keksinyt varsinaisesti mitään hyvää syytä olla tuotteistamatta. Tyypillisesti tuotteistuksessa tehdään sellainen virhe, että yritetään tuotteistaa kaikki palvelut kerralla. Paremmin homma toimii, kun tuotteistetaan palvelut yksi kerrallaan ja aloitetaan selkeästä sisäänheittotuotteesta. Mutta sekään ei varsinaisesti ole syy olla tuotteistamatta, vaan enemmänkin työjärjestykseen liittyvä tekninen yksityiskohta.
Koska en ole alan ykkösasiantuntija, kysäisin vastausta Jari Parantaiselta. Suomen kovin tuotteistaja pistikin heti välittömän ja tyhjentävän vastauksen kesälomaltaan: monsteriprojektit.
On ihan turhaa lähteä rakentamaan mitään megatuotteistusta, jonka aikabudjetti mitataan useissa vuosissa. Vaikka siihen olisi budjettiakin, siinä ei vain ole mitään järkeä. Liian isot ja pitkät projektit eivät todennäköisesti vain ikinä valmistu.
Eli tiivistäen on vain kaksi tilannetta, jolloin tuotteistaminen on huono idea: jos yrittää tuotteistaa kaikki palvelut kerralla tai jos tietää jo etukäteen, että tuotteistusprojekti tulee kestämään vuosia.