Milloin momentum on kuolemaksi?
Jokaisella yrityksellä on momentumia (anteeksipyyntöni kaikille fyysikoille termin törkeästä väärinkäytöstä). Yritys on kuin ihmisten ja energian luoma lumipallo, joka mäkeä alas vieriessään kerää itseensä lisää tavaraa ja tekemistä. Alussa pallo on mitättömän pieni, mutta ajan kuluessa pallo kasvaa vauhdilla suuremmaksi.
Momentum liiketoiminnassa on periaatteessa hyvä asia. Kun yrityksellä menee hyvin, asiat etenevät hyvällä tavalla ja tuntuvat koko ajan saavan lisää kierroksia. Tämä sitten näkyy kasvavana liikevaihtona ja toivottavasti tulosrivilläkin.
Mutta ei se momentum aina ole pelkästään hyvä asia.
Jos liiketoiminta kasvaa liian nopeasti (positiivinen momentum), riskinä on, että kasvavien kulujen osuutta ja kokoluokkaa ei osata arvioida oikein. Tällöin edessä on pahimmillaan kassakriisi.
Jos liiketoiminta on menossa auringonlaskun suuntaan (negatiivinen momentum), yrityksessä ei välttämättä tajuta sopeuttaa menoja tuloihin tarpeeksi nopeasti – ja jälleen edessä on kassakriisi.
Jos liiketoiminta on jämähtänyt paikalleen (pysähtynyt momentum), yrityksessä ei välttämättä uskalleta investoida kasvun vauhdittamiseen riittävästi, jolloin inflaatio puolestaan syö kannattavuuden.
Olennaista on siis se, että pystyy lukemaan tilanteen oikein. Sama toimenpide kun erilaisessa tilanteessa voi olla joko tosi hyvä idea tai tosi huono idea. Jos firma on juuri kippaamassa, ei todellakaan kannata pistää rahaa kasvuinvestointeihin, vaan ensin täytyy sopeuttaa menot tuloihin. Vastaavasti jos firmalla menee lujaa ja myynti vetää, ei todellakaan kannata alkaa himmailemaan rekrytointien kanssa.
Miten vääränlaisen momentumin riskit voi sitten välttää?
- Seuraa prosentteja, ei absoluuttisia euroja: Käytä talousraportoinnissa suhteellisia lukuja. Esimerkiksi henkilöstökulujen osuus liikevaihdosta prosentteina antaa yrityksen kasvaessa paremman ja vertailukelpoisemman kuvan kuin absoluuttiset euromäärät.
- Systematisoi pitkävaikutteisia toimintoja: Erityisesti pitkän vaikutusajan toiminnot, kuten markkinointi ja mainonta, vaativat jatkuvuutta ja systemaattisuutta. Kun asiantuntijayrityksessä myyntiprosessi voi kestää helposti puolesta vuodesta vuoteen, esimerkiksi markkinoinnin ja mainonnan keskeyttäminen voi näkyä negatiivisesti vasta pitkän ajan kuluttua. Tulevaisuuden kasvulle kriittisiä toimintoja ei tulisi lopettaa, vaikka olisi millainen kiire.
- Käytä kassavirtaennustetta: Jokaisen yrittäjän tulisi kyetä vastaamaan unissaankin kysymykseen "kuinka pitkäksi aikaa yrityksen kassa kestää?" Tätä lukua et saa kaivettua tulos- ja taselaskelmista, vaan tarvitset siihen kassavirtaennustetta, jota tulisi myös päivittää vähintään kerran viikossa. Tällä tavalla pystyt automaattisesti seuraamaan yrityksesi taloustarpeita ja tarvittaessa reagoimaan niihin ajoissa.
- Älä sitoudu liian pitkiin sopimuksiin: Mitä pidempiä ostosopimuksia teet, sitä isompi riski on, että niistä tulee ajan kanssa sinulle epäedullisia. Kirjoitin tästä aiheesta enemmän viime viikolla.
- Suunnittele joustava strategia: Aika usein kuulee, että strategian pitäisi olla niin röyhkeä, että B-suunnitelmaa ei saisi edes miettiä. Vaikka laivojen polttaminen rannalle -strategia on tarinana mainio ja elähdyttävä, periaatteen soveltaminen liiketoimintaan on edesvastuutonta ja tyhmää. Strategian tulee olla sellainen, että firma voi muuttaa suuntaa rivakastikin jos tilanne sitä vaatii.
Liiketoiminnan momentum vaatii jatkuvaa tarkkailua ja oikea-aikaisia päätöksiä. Jos korjausliikkeitä tekee väärään aikaan, tasaisen kasvun sijasta riskinä on kuuseen kapsahtaminen.