Tonttu

Missä sinä olit, kun maailma muuttui ympärilläsi?

25.11.2024 oli ihmiskunnalle tärkeä päivä. Se oli sinulle varmasti aivan tavallinen maanantai. Luultavasti olit niin kiireinen, ettet ehtinyt miettiä mitään sen ihmeellisempää, ennen kuin olit jo kotona ja valmis kaatumaan sänkyyn.

Tuolloin maailma kuitenkin niksahti sijoiltaan.

Ei kannata yrittää etsiä tätä uutista perinteisten uutispalveluiden sivuilta. Sitä ei ole nostettu isoihin otsikoihin, eikä siitä ole kirjoitettu mielipidekirjoituksia tai lööppejä. Itsekin rallattelin tuon päivän ohi aivan kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut. En olisi edes huomannut koko uutista, ellei hyvä ystäväni olisi vinkannut siitä.

Mikä tuossa päivässä sitten oli niin ihmeellistä?

No, Anthropic julkaisi MCP:n eli Model Context Protocolin. Sen vaikutukset ovat niin merkittäviä, että uskon MCP:n muuttavan ihan kaiken. Koska termi MCP ei todennäköisesti ole kaikille tuttu, yritän selittää sen merkityksen mahdollisimman ymmärrettävästi.

Kaikki verkkopalvelut, joita käytät, ovat olemassa vain siksi, että joku maksaa niiden kehittämisestä ja ylläpidosta. Maksajina ovat käytännössä aina yritykset: ne maksavat saadakseen palvelunsa ja tuotteensa kuluttajien nähtäville. Moderni markkinointipeli perustuu arbitraasiin, jossa välikädet, kuten Google, Facebook ja Helsingin Sanomat, hyödyntävät kuluttajien ja yritysten välisen tehottomuuden. Jos yritykset voisivat päättää, ne tarjoaisivat hyödykkeensä suoraan käyttäjien aivoihin ilman välikäsiä.

Ilman yritysten maksamia mainostuloja moni nykyinen verkkopalvelu kippaisi alle vuodessa. Tämä tarkoittaa, ettei olisi nykymuotoista internetiä, somea eikä monia sanomalehtiäkään.

Ja juuri tähän MCP tuo muutoksen.

Jos olet tarpeeksi vanha, muistat ehkä internetin ensiaskeleet. Aluksi tietokoneet olivat lähinnä kehittyneitä kirjoituskoneita ja pelikoneita, joita käytettiin paikallisesti. Sitten joku keksi yhdistää koneet verkoksi, ja internet syntyi.

Ensin työpaikoilla ja kouluissa oli erillisiä ATK-huoneita, joissa osa koneista oli kytketty verkkoon. Sitten tietokoneista tuli jokapäiväisiä työvälineitä toimistoissa. Lopulta ne siirtyivät koteihin, kannettaviin ja älypuhelimiin.

Seuraavaksi tulivat tekoälypalvelut.

Nyt olemme innoissamme siitä, että tekoälyn avulla jokainen voi kirjoittaa, luoda videoita ja säveltää musiikkia ilman kummempaa asiaosaamista. Nämä ovat toki mahtavia tukityökaluja.

Mutta MCP on jotain aivan muuta. Se mahdollistaa tekoälypalveluiden kytkeytymisen toisiinsa ja ulkoisiin resursseihin ilman, että malleja tarvitsee uudelleenkouluttaa. Käytännössä AI pystyy hyödyntämään MCP-yhteensopivia palveluita ja dataa osana toimintaansa – aivan kuten internet yhdisti yksittäiset tietokoneet.

Tämä on yhtä mullistava kuin tietokoneiden verkottuminen aikanaan – tai jopa merkittävämpi muutos.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Yksi todennäköinen tulevaisuusskenaario on henkilökohtaiset tekoälyapurit. Ne voivat asua älylaitteissasi ja hoitaa puolestasi kaiken pankkiasioista ruokatilauksiin. MCP:n ansiosta ne voivat helposti löytää ja käyttää tietoa tai palveluita ilman sinun manuaalista väliintuloasi. MCP:n avulla henkilökohtaiset tekoälyapurit etsivät sinulle parhaat tarjoukset, hoitavat tapaamisten aikataulutukset ja pitävät sinut ajan tasalla maailman tapahtumista. Ja kaikki tämä ilman, että sinun tarvitsee tuhlata omaa aikaasi maksettujen mainoksien viidakossa.

Mihin silloin enää tarvitaan välikäsiä, kun yritykset voivat olla suoraan yhteydessä kuluttajiin? Miksi yritykset maksaisivat mainoksista, kun tuotteet saa käyttäjille helpommin ja tehokkaammin?

Kuulostaako hullulta? Ehkä, mutta niin olisi kuulostanut ennen vuosituhannen vaihdetta, jos joku olisi väittänyt, että ihmiset ovat vuonna 2024 langattomasti verkossa 24/7 ja robotit toimittavat ruokaa kotiin sateesta ja loskasta huolimatta.

Silti, tässä sitä ollaan.

En tiedä sinusta, mutta MCP:n potentiaali on jo aiheuttanut minulle pari unetonta yötä.