Mitä jos kokeilisi jotain aivan uutta?
Jokainen varmasti miettii jossain kohtaa urallaan suunnanvaihtoa.
Ehkä työ on alkanut maistua puulta, eikä uutta opittavaa enää ole. Tai ehkä ala vain tekee hidasta kuolemaa, etkä halua enää olla se viimeinen viulunsoittaja Titanicin kannella. Mikä syy sitten onkaan, yleensä muutospaine johtaa jossain vaiheessa suorastaan kivuliaaseen olotilaan, ellei asialle tee jotain.
Sillä ei ole hirveästi merkitystä, onko kyseessä yritys vai että teetkö töitä yksin. Voit olla hoitaja, lääkäri, konsultti tai toimitusjohtaja – uuden suunnan etsiminen on aina yhtä kuumottava kokemus.
Vaiheetkin ovat yleensä samat:
- Etäinen oivallus: ”Hetkonen, onko tuollainenkin työ mahdollista?”
- Rakentunut ajatus: ”Kaverini puoliso on tuolla alalla, ja se vaikuttaa viihtyvän tosi hyvin. Nyt kun muistelen, sillä on samanlaisia ajatuksia kuin minullakin.”
- Mitä jos -skenaariot: ”Mitä jos lopettaisin nykyisen yrityksen? Mitä jos lähtisin opiskelemaan uutta alaa? Mitä kaverit ajattelevat, jos vaihdankin kokonaan alaa?”
- Keskustelu luottohenkilöiden kanssa: ”Olen vähän miettinyt tällaista…”
- Entä jos oikeasti -pohdiskelut: ”Jos muutan toiselle paikkakunnalle, mistähän löydän koiralle uudet ulkoilulenkit.”
- Toimenpidesuunnitelma hahmottuu: ”Ensin pitää keksiä mitä teen nykyisille asiakkaille, sitten pitää miettiä mistä löydän ensimmäiset asiakkaat ja sitten…”
- Keskustelu laajemman piirin kanssa: ”Joo olen tosiaan miettinyt että alkaisin koirankynsimanikyristiksi, se tuntuu mulle aika luontevalta hommalta.”
- Päätöksen betonoituminen: ”No niin, nyt ilmoitan asiakkaille että nykyinen homma loppuu ja että teen tulevaisuudessa tätä ja tätä työtä.”
- Muutos alkaa näkyä ulospäin: ”Moi olen Lissu Liivatainen, Kymenlaakson kokenein koirankynsien hoitaja.”
Joillain ihmisillä kaikki nuo vaiheet voivat mennä läpi viikossa, toisilla kestää vuosia.
Kun pohdinta ylittää tietoisen kynnyksen, muutos on oikeastaan vääjäämätöntä. Joskus muutoksen tielle tulevat tietenkin realiteetit ja epäonnistumisen pelko, mutta yrittäjät eivät varsinaisesti ole tunnettuja riskien kaihtamisesta.
Se ei kuitenkaan vielä riitä, että itse päättää vaihtaa oman elämänsä tai firmansa suuntaa. Asiakkaat eivät parveile ovella heti yhden twittepäivityksen jälkeen muuta kuin hyvin harvinaisissa tapauksissa.
Kestää aikansa, ennen kuin asiakkaat löytävät sinut ja palvelusi orgaanisesti.
Mutta kuinka kauan se sitten kestää?
Tämä on helppo muistaa ns. ”satasen säännöllä”: kestää vähintään sata päivää, sata blogipostausta, sata podcastia tai sata uutiskirjettä, ennen kuin viestisi alkaa tarttua kunnolla.
Se on valitettavasti yleensä myös se raja, minkä jälkeen alat saada ensimmäisiä asiakkaitasi.
Jos olet miettimässä suunnanmuutosta, varaudu siihen, että se ottaa valitettavasti aikansa. Voit vaikuttaa verkoston muutosnopeuteen vain viestimällä aktiivisesti ja selkeästi. Pienemmät muutokset eivät välttämättä rekisteröidy ollenkaan, ja isommissa muutoksissakin kestää 1-2 vuotta ennen kuin huomaa, että viesti on tavoittanut etäisemmätkin tuttavat.