Mustavalkokuva salihäkistä (Rogue).

Mitä yhteistä on saliharrastuksella ja yrityksen johtamisella?

Jokainen saliharrastaja joutuu tekemään jossain kohtaa päätöksen, keskittyykö lihasmassan kasvattamiseen (paljon toistoja pienemmillä painoilla) vai voiman lisäämiseen (vähemmän toistoja isommilla painoilla). Jotkut tietenkin pystyvät tekemään molempia, mutta meille tavallisille kuolevaisille reaalimaailman rajoitteet tulevat usein arjessa vastaan.

Kapteeni Amerikka repii tukin halki.
Paitsi Kapteeni Amerikalle, joka on lähes identtinen kaksoisveljeni.

Sama pätee yritykseenkin.

Yrityksenä voi keskittyä joko liikevaihdon kasvattamiseen tai kannattavuuden parantamiseen, mutta harvoin molempiin. Kannattava kasvu on kiva slogan, mutta se on käytännössä kompromissi kasvun ja kannattavuuden välillä.

Jos yrityksesi pyrkii nopeaan kasvuun, se tarkoittaa yleensä investointeja markkinointiin, tuotekehitykseen ja laajentumiseen. Tämä vaatii pääomaa, ja usein kasvua rahoitetaan lainoilla tai sijoittajien rahalla. Kasvustrategia voi tuoda suuria liikevaihtolukuja, mutta se syö helposti kannattavuutta. Kun kaikki raha menee takaisin kasvuun, ei viivan alle jäävä summa ole yleensä kummoinen.

Toisaalta, jos keskityt kannattavuuden parantamiseen, se voi tarkoittaa kustannusten leikkaamista, prosessien tehostamista ja hintojen nostoa. Tämä polku ei ehkä tuo nopeita kasvulukuja, mutta se parantaa yrityksen taloudellista terveyttä. Vahva kassavirta ja korkea kannattavuus antavat yritykselle puskuria huonoja aikoja varten ja mahdollistavat vakaamman kasvun pitkällä tähtäimellä.

Yrityksen johtaminen on jatkuvaa tasapainottelua kasvun ja kannattavuuden välillä. Valitse siis yrityksellesi toimivin saliohjelma ja muista, etteivät tulokset synny ikinä yhdessä yössä. Ja kuten salihommissakin, systemaattinen suorittaminen oikaisee pienet arviointivirheet.

Onko sinun yrityksesi bodari vai voimapesä?