Miten asiantuntijayritys kannattaa rakentaa?
Jos nyt rakentaisin asiantuntijayrityksen, tekisin monta asiaa eri tavalla. Voit lukea pidemmät ajatukseni kirjoistani, mutta tässä postauksessa keskityn asioihin, jotka on melko helppo ymmärtää ja ottaa käyttöön.
Valuvikojen välttäminen
Aivan ensimmäiseksi päättäisin, aionko myydä firman vai pitää sen itselläni maailman tappiin saakka. Moni ajattelee, että yrityksen voi myydä myöhemmin, jos siltä tuntuu tai jos menee hyvin. Tämä ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista. Jos yrityksen aikoo edes mahdollisesti myydä myöhemmin, se täytyy rakentaa alusta saakka aivan eri tavalla. Jos taas et aio ikinä myydä yritystä, voit tietyllä tavalla ottaa rennommin monen käytännön kanssa.
Seuraavaksi perustaisin yhden yrityksen sijaan kaksi yritystä. Ensimmäinen yritys olisi holdingyhtiö, joka omistaisi liiketoimintayrityksen. Tähän on muutama merkittävä syy. Jos bisnes menestyy ja esimerkiksi myyt liiketoimintayrityksen, voit käyttää kertynyttä varallisuutta helpommin uusiin liiketoimintoihin tai sijoitustoimintaan. Lisäksi voit pitää merkittävimmät riskit liiketoimintayhtiössä ja varallisuuden holdingyhtiössä.
Perustamisvaiheen jälkeen päästään itse liiketoimintaan.
Perustamisvaiheen valinnat
Ensinnäkin olisin todella tarkka sen suhteen, kenen kanssa perustaisin yrityksen. On hyvin epätodennäköistä, että pystyisin rakentamaan exit-kelpoista yritystä yksin, joten mukaan olisi saatava myös muita osakkaita. Tällaisessa tilanteessa osakassopimusten täytyy olla kunnossa.
Perustajaosakkaita valittaessa kannattaa olla tarkkana. Huonoista osakkaista ei nimittäin pääse myöhemmin helposti eroon. Liian moni yritys on tuhoutunut ja lamaantunut vain siksi, että yksi perustajaosakkaista perseilee joko laiskottelemalla tai muuten sekoilemalla. Kannattaa siis varmistua jo etukäteen mahdollisimman hyvin, kenen kanssa menee bisnesnaimisiin.
Liikeidean validointi
En tekisi liiketoimintasuunnitelmaa ollenkaan. Voisin pyöritellä paperille monenlaisia ajatuksia, mutta en käyttäisi aikaa klassiseen liiketoimintasuunnitelmaan verrattavaan työkaluun. Liiketoimintasuunnitelmat, Business Model Canvas ja muut vastaavat ovat mainioita työkaluja, mutta niiden haitat ovat merkittävästi hyötyjä suuremmat. Liian moni jää puuhastelemaan dokumenttien kanssa, kun pitäisi keskittyä myyntiin. Firmalla voi olla vaikka millainen missio, visio ja strategia, mutta niillä ei menestystarinoita synny.
Mistä päästäänkin seuraavaan olennaiseen pointtiin.
Yrittäisin myydä ensimmäisen kaupan jo ennen kuin yrityksellä on edes y-tunnusta. Tämä on tärkeää siksi, että jos tuotteella tai palvelulla ei ole kysyntää, edessä on todella vaikea tulevaisuus. Kaikkein parhaiten tuotteen tai palvelun kysyntä selviää sillä, että myy. Ja myynti ei ole sen hankalampaa kuin meilin kirjoittaminen: valitset verkostostasi 10 asiakasta, joille arvelet tuotteen tai palvelun kelpaavan, sitten sorvaat räätälöidyn meilin ja pistät viestit menemään. Jos kukaan ei tartu täkyyn, myyntipuheessa on vielä hiottavaa. Analysoi, mikä meni vikaan, muokkaa viestiä ja yritä uudelleen 10:lle seuraavalle. Jatka niin kauan, että saat kaupan.
Tässä vaiheessa en myöskään tekisi liiallisia olettamuksia siitä, mikä yrityksen lopullinen liikeidea on. Kaikkein tärkeintä on päästä testaamaan liikeideaa, iteroida tarjontaa mahdollisimman nopeasti saadun palautteen pohjalta ja kohdistaa paukut sinne, missä isoimmat menestymisen todennäköisyydet ovat. Yritys voi aivan hyvin aloittaa konsulttitalona ja siirtyä sitten tuotetaloksi tai toisinpäin. Tärkeintä on, ettei liian aikaisessa vaiheessa lukitse itseään liian tiukasti mihinkään.
Tuotannon tiekartta
Alusta saakka kaikki prosessit pitää järjestää siten, että firma ei kaadu, vaikka meteoriitti iskisi yhtä työntekijää otsaan. Salasanat tulee hallita yritystasolla, tiedostot on tallennettava turvallisesti pilveen, ja näiden oikeustasot kannattaa miettiä kunnolla etukäteen. Koneiden ja ohjelmistojen suhteen käyttäisin samaa ekosysteemiä kaikille, ellei tekniikka muuta vaadi.
Jos firmassa laskutetaan projekteja tuntityönä, tuntikirjauskäytäntöjen on oltava kunnossa alusta saakka. Viimeistään tämän täytyy tapahtua siinä vaiheessa, kun yritykseen tulee työntekijöitä. Tuntikirjausten ja huolellisuuden kulttuuria on todella vaikea korjata myöhemmin, jos se on alusta saakka ollut viallinen.
Fyrkan hallinta
Kassavirtalaskelma olisi käytössä ensimmäisestä päivästä lähtien. En stressaisi ensimmäisten vuosien tuloksesta, vaan keskittyisin yksinkertaisesti siihen, että pää pysyy pinnalla. Ja ainoa toimiva työkalu tähän on kassavirtalaskelma. Vaikka joku vaatisi, en käyttäisi aikaa budjetointiin tai myyntiennusteisiin. Ne ovat yksinkertaisesti valetta ja unelmia, joilla ei ole todellisuusperustaa aloittavassa yrityksessä.
Kulupuolella välttäisin vuosisopimuksia, vuosilisenssejä ja kaikkea jatkuvaa kulua kuin ruttoa. En myöskään tuhlaisi rahaa jäsenmaksuihin, käyntikortteihin tai mainostuotteisiin vain siksi, että "kyllä kaikilla ammattimaisilla yrityksillä on tällainen".
Kasvun haasteet
Edellisen firman perustamisen aikaan tekoälyjutut olivat itselleni lähinnä harrastushommia. Olin kokeillut neuroverkkojen rakentamista ja kouluttamista gradutyöni ohessa ja jatkoin puuhastelua aina välillä kiinnostuksen mukaan. AI oli lähinnä hypesana. Nyt tilanne on aivan toinen. AI ja erilaiset automaatiot ovat räjäyttäneet pankin totaalisesti, ja tarjolla on merkittäviä säästö- ja tehostamismahdollisuuksia. Hyödyntäisin automaatiota ja AI-työkaluja niin paljon kuin lain puitteissa on mahdollista. Jos jokin automatisointi + AI hoitaa asian 80-prosenttisesti maaliin verrattuna ihmisen 100-prosenttiseen panokseen, valitsisin aina automatisoinnin.
Ilman ihmisiä voi olla hankala kasvattaa asiantuntijayritystä. Jos ihmisiä pitäisi palkata, tekisin monta asiaa eri tavalla.
Ensinnäkin käyttäisin core values -työkalua. En ottaisi firmaan yhtään sellaista tyyppiä, jonka arvomaailmassa on hitusenkaan työnantaja- tai yhteiskuntavastaisuutta. Luottaisin vaistooni paljon enemmän. Antaisin armotta kenkää koeajalla, jos työntekijällä tulisi ongelmia asenteen kanssa. On paljon parempi yrittää tulla toimeen pienellä, motivoituneella tiimillä kuin kasvattaa päälukua liikaa.
Tämä riippuu tietenkin firman toiminnasta, mutta aluksi palkkaisin vain sellaisia henkilöitä, jotka tekevät laskutettavaa työtä. Kaikenlaiset HR-roolit, myyntijantterit, käsienheiluttelijat, prosessikehittäjät ja muut saisivat pysyä ulkona. Ainoa mahdollinen poikkeus olisi myyjä, mutta tällöinkin palkka olisi sidottu tiukasti suoritukseen. Niin kauan kuin firmassa on alle 10 asiantuntijaa, myyjän roolin pitäisi pystyä hoitamaan toimitusjohtaja.
Vastineeksi tiukasta seulasta yrittäisin palkita työntekijät törkeän hyvin. Vaikka alussa ei pysty maksamaan niin korkeita palkkoja kuin haluaisi, pyrkisin aina hoitamaan asiat siten, että parhaat tyypit viihtyvät firmassa. Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että keskinkertaiset ihmiset eivät nauttisi työskentelystä yrityksessä. Etätyö olisi oletus, ja palkitsisin kaikessa itseohjautuvuudesta.
Hallinto
Hallinnon suhteen olisin tiukka, kuten olen aina ollut. Dokumentit säilytetään siististi omissa kansioissaan, kaikista asiakastöistä on sopimukset, kirjanpito hoidetaan ajallaan, työsopimukset ovat lainmukaisia ja niin edelleen. On paljon mukavampaa myydä yritys joskus, kun ei tarvitse kaivella yhdeksän vuotta vanhoja kuitteja jostain kenkälaatikosta tai selitellä, miksi sopimusehdoissa ei ole päätä eikä häntää.
Sitten pitäisi tietenkin päättää hallitustyöskentelystä. Tämä voi kuulostaa ikävältä, mutta en ottaisi yritykseen hallitusta pitkään aikaan. Vaikka omat kokemukseni ovat olleet todella hyviä, pienemmissä yrityksissä hallituksista ei ole juuri mitään hyötyä. Kun valta on tosiasiallisesti pääomistajayrittäjällä, hallituksen toimintakyky ja hyöty riippuvat täysin siitä, miten hyvin herra tai rouva ylikalifi ottaa neuvoja vastaan. Siihen toimii yleensä paremmin Taskuhallitus® -tyyppinen palvelu, pistemäisesti tarpeen mukaan ostettavat neuvontapalvelut tai luotettujen neuvonantajien verkosto.
Sama pätee kaikenlaisiin johtoryhmiin ja muihin vastaaviin rakenteisiin firman sisällä. Jos yritykseen kasaa johtoryhmän, sen tulee ensisijaisesti olla toimitusjohtajan työrukkanen, ei näennäinen palkitsemiskeino, joka vain keksii lisää tekemistä toimitusjohtajalle. Hallintotyö tehdään oman työn ohessa, eikä sen oletuksena tule vaikuttaa laskutukseen (tästä on tietenkin maksettava käypä korvaus).
Lopuksi
Olennaisin asia mielestäni on lopettaminen. Jos haluaa säästää itsensä merkittävältä määrältä turhautumista ja tuskaa, kannattaa jo etukäteen päättää, mitkä ovat yrityksen lopputilan mittarit. Jos liiketoiminta ei kannattele, kauppa ei käy, kulurakenne on liian korkea tai bisnesidea on yksinkertaisesti paska, on parempi lopettaa ajoissa. Liian moni yrittäjä velkautuu, väsyy tai vittuuntuu elämäänsä vain siksi, ettei osannut lopettaa ajoissa.
Kun päätät etukäteen, milloin ja millä ehdoilla homma on lopetettava, voit hyvillä mielin pistää pillit pussiin ja kokeilla jotain muuta.
Käyttäisin tietenkin kaikissa kriittisissä vaiheissa apuna verotuksen ja juridiikan ammattilaisia. Palvelut maksavat, mutta pienellä vaivalla säästyt isoilta ongelmilta myöhemmin.