Miten sinun yrityksesi on varautunut tulevaan taantumaan?
Historiallisesti maailmantalous on ollut syklistä, eli noin 10 vuoden välein talous kippaa ja kaikki menee arkikielellä päin helvettiä. Olen omakohtaisesti saanut elää läpi 90-luvun laman, ja teinkin ekan konkurssini sen jälkimainingeissa ollessani vielä 18-vuotias. Tutuiksi tulivat myös 2000-luvun alun teknokuplan puhkeaminen ja vuoden 2009 taantuma.
Edellisestä taantumasta on nyt kulunut aikaa jo reippaasti yli 10 vuotta. On siis aika varautua seuraavaan p*skamyrskyyn. Jos luulet, että Trump ja Brexit olivat ikäviä asioita talouden kannalta, odotas vaan, kun päästään ensi vuoteen.
Talouden syklisyydessä ei sinällään ole mitään pahaa. Taantuma on yhtä luonnollinen asia kuin metsäpalo, mutta pusikon sijasta palaakin pörssi. Tuhottujen tuhkasta uudet selviytyjät nousevat entistä vahvempina ja voimakkaampina. Heikoimmat höyrystyvät sitten saman tien ja surullisimmat zombiefirmat vaan jatkavat raahustamistaan osaamatta edes kuolla kunnolla.
Luonnollisuus ei kuitenkaan paljoa lämmitä, jos oma firma on ikävien asioiden osuma-alueella. Nyt onkin siis aika rapsia rönsyt ydinliiketoiminnan ympäriltä, keskittyä olennaiseen ja huolehtia siitä, että firman kassa on mahdollisimman kovassa kunnossa (tähän paras työkalu on kassavirtalaskelma). Eikä tosiaankaan kannata pistää sitä uusinta Teslaa ihan vielä tilaukseen.
Jos haluat tietää tarkemmin, miten voit varautua pahimpaan, lue uusin oppaani: Kiireisen yrittäjän™ katokausiopas – Eli miten suojella firmaa, kun veri virtaa kaduilla.