Miten yrityksen tervehdyttäminen tyypillisesti menee?
Teen työkseni yritysten tervehdyttämistä. Hankalasti suuhun mahtuvasta sanasta huolimatta itse prosessi on yllättävän suoraviivainen.
- Tilannekuvan kartoitus
- Akuutit toimet
- Omistajien tahtotilan selkeyttäminen
- Rahoituksen varmistaminen
- Tervehdyttämistoimien käynnistys
- Kulttuurimuutoksen vaaliminen
- Seuranta
Vaiheet vaihtelevat vähän sen mukaan, mikä yrityksen tilanne on. Yleensä tilannekuvan kartoitukseen ei voi kuluttaa montaa päivää enempää, koska tilanteet voivat muuttua nopeastikin, ja on monta erilaista tapaa saada tilanteensa solmuun. Siihen yleensä tarvitaankin ulkopuolista kaikkein eniten. Vaikka olen avannut tervehdyttämisprosessia tee-se-itse-yrittäjille kirjoittamassani kirjassa Korporaatiot kuntoon!, yleensä prosessi etenee kivuttomammin, kun apuna on ammattilainen.
Aina ulkopuolisesta tervehdyttäjästä ei kuitenkaan ole apua. Tyypillisin tällainen tilanne on, kun velat ovat jo ulosotossa eikä taloudellista liikkumavaraa juurikaan ole. Suomeksi sanottuna, kun rahat ovat loppu, ei ole yleensä varaa maksaa avustakaan. Ja jos saatavat ovat jo ulosotossa, rahoittajilla tai velkojilla on yleensä luottamus mennyt aika pahasti. Tällaisesta asetelmasta on hankala lähteä neuvottelemaan esimerkiksi armeliaampia maksuehtoja. Liian usein olen joutunut toteamaan yrittäjälle, että tilanne ei ole enää korjattavissa. Korjaustoimien aikaikkuna on yksinkertaisesti sulkeutunut.
Useimmiten konkurssiin päätyvät yrittäjät ajautuvat tilanteeseen askel kerrallaan, ei täysillä seinään ajamalla. Siinä vaiheessa, kun asiakkaat lähtevät, parhaat työntekijät karkaavat, tulos on punaisella ja velkaa erääntyy maksettavaksi, on yleensä liian myöhäistä. Oman kokemuksen perusteella kannattaa olla yhteydessä mieluummin liian ajoissa. Korjausliikkeitä kun on paljon mukavampi tehdä, kun firmasta ja yrittäjästä on pelastustoimien jälkeen vielä jotain jäljelläkin.
Mistä tervehdyttämistarpeen sitten tunnistaa?
Aikaisemmin olin sitä mieltä, että tervehdyttämistoimet kannattaa aloittaa silloin, kun samaa laskua on joutunut siirtämään kaksi kertaa. Olen muuttanut mieltäni kokemusten perusteella. Jos haluaa välttää yrityksen seinään ajamisen, kannattaa aloittaa tervehdyttämistoimet, kun yksikin näistä ehdoista täyttyy:
- Olet joutunut jättämään yhdenkään laskun maksamatta viimeisen kuukauden aikana tai olet joutunut pyytämään laskulle maksuaikaa.
- Olet joutunut pyytämään verottajalta maksuohjelmaa veroille.
- Yrityksen tulos on miinuksella tahattomasti, eli et ymmärrä, miksi niin on.
Muitakin punaisia lippuja on, mutta nuo ovat selkeimmät. Jos yksikin noista asioista kuulostaa tutulta, yritykselläsi on merkittävä riski joutua maksukyvyttömäksi. Jos sinulla on tällainen tilanne, ota yhteyttä.
Yritysten tervehdyttäminen ei tietenkään ole pelkkää synkkää hikoilua. Kaikkein parasta on, kun yrittäjä on riittävän ajoissa liikkeellä ja ehditään tekemään riittävän isoja korjausliikkeitä riittävän ajoissa.
Miltä onnistuminen sitten näyttää ulospäin?
Ensimmäisenä vuonna yritys tyypillisesti laahaa vielä pohjamudissa: tulos on miinuksella, liikevaihto on laskussa ja muutenkin on tunnuslukujen kanssa ongelmaa. Tässä kohtaa ulkopuolisena ei yrityksen tiedoista voi päätellä vielä yhtään mitään.
Kun tervehdyttämistoimet on aloitettu, seuraava täysi tilikausi on yleensä lukujen valossa myös vielä heikko. Tilikausi ei välttämättä ole enää tappiollinen, mutta juhlintaan ei silti ole vielä aihetta. Tämä johtuu siitä, että akuuttien toimenpiteiden jälkeen yrityksessä on tehtävä muutoksia, jotka yleensä vaativat rahaa: on maksettava ulkopuolisille neuvonantajille, juristeille ja muille toimijoille, joiden työn seurauksena yrityksen perusasiat saadaan korjattua. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa esimerkiksi muutosneuvottelujen järjestämistä, omistajien ulosostamista, ohjelma- ja laitehankintoja, sopimusten yhdenmukaistamista, rekrytointeja sekä mahdollisesti yritysjärjestelyjä. Tässä vaiheessa yrityksen tuottopotentiaali kuitenkin paranee merkittävästi.
Toisena täytenä tilikautena tulokset yleensä ovat merkittävästi parempia. Kun yrityksen valuviat on saatu korjattua, jokainen myynti tuottaa yritykselle tulosta, toisin kuin aikaisemmin. Tämä näkyy kerääntyvinä voittovaroina, kasvavana liikevaihtona ja kaikenlaisena positiivisena pöhinänä sosiaalisessa mediassa.
Joskus yrityksen tervehdyttämisen tulokset näkyvät nopeammin, mutta tyypillinen aikajänne ulkopuolisen silmään ja yrittäjän oman lompakon näkökulmasta on kolme vuotta. Mitä aiemmin tervehdyttämisen aloittaa, sitä nopeammin pääsee nauttimaan työnsä hedelmistä.
Tervehdyttämisen tarkoituksena on tehdä yrityksestä pienempi, notkeampi ja erityisesti kannattavampi. Sellainen yritys on kiva omistaa tai vaikka myydä.