Onko sinun yrityksessäsi oikeita ongelmia?
Yrittäjänä kaikki firman ongelmat ovat viime kädessä tavalla tai toisella sinun ongelmiasi. Mutta kaikki ongelmat eivät ole samanarvoisia. On vaikeita ja helppoja ongelmia. On isoja ja pieniä ongelmia. On ongelmia, jotka voi ratkaista nopeasti, ja ongelmia, jotka eivät katoa ilman suurempaa muutosta.
Kaikki on tietenkin suhteellista. Tikku sormessa ei ole vakava asia, mutta tikku silmässä on. Verta nenästä ei ole vakava asia, mutta verta perästä on. Luoti jalalla ei ole vakava asia, mutta luoti jalassa on.
Konteksti on siis olennaista.
Mutta miten yrityksen ongelmia kannattaa lähestyä? Koska aika on rajallista ja kaikki ongelmat eivät ole samanarvoisia, joudut priorisoimaan. Ihmiset ovat siitä hassuja otuksia, että yleensä me valitsemme ne vähiten ahdistavat ongelmat ratkaistavaksi, kun pitäisi keskittyä tärkeämpiin ongelmiin.
Ehkä on helpompi ajatella ongelmia tyypeittäin, joita on kahta lajia.
I-tyypin ongelmat
- Töitä on niin paljon, että aikataulut venyvät.
- Uusia asiakkaita pitäisi löytää jatkuvasti.
- Liidejä on liikaa, ja tarjouksia ei ehditä lähettää riittävän nopeasti.
- Nykyiset asiakkaat odottavat parempaa ja nopeampaa palvelua.
- Uusien työntekijöiden löytäminen tuntuu vaikealta.
- Työntekijöitä pitäisi palkita ja motivoida oikeista asioista.
- Kilpailijat kehittyvät ja markkinat muuttuvat vauhdilla.
- Työntekijöiden tyytyväisyydestä täytyy pitää huolta.
- Asiakkaiden tyytyväisyys pitäisi varmistaa kaikilla osa-alueilla.
- Tulevaisuuden muutoksiin täytyy varautua, ettei jäädä kehityksen kelkasta.
Nämä ovat ongelmia, jotka kuuluvat terveeseen yritystoimintaan. Ne ovat osa kasvua ja kehitystä. Mutta sitten on toisentyyppisiä ongelmia. Näiden kanssa menee helposti sekä talous että terveys.
II-tyypin ongelmat
- Töihin meneminen v*tuttaa joka aamu.
- Työpaikalla on fyysisen tai henkisen väkivallan uhkaa.
- Et uskalla tehdä tärkeää muutosta, koska joku yrityksessä pahoittaa mielensä.
- Osakkaiden työpanokset ovat epätasapainossa.
- Omistajat keskittyvät omaan etuunsa yrityksen edun kustannuksella.
- Omistajilla on erilainen näkemys ja tahtotila yrityksen tulevaisuudesta.
- Joku ihminen on niin vaikea, että se vie yöunesi.
- Toistuvat laatu-, asenne- tai kannattavuusongelmat.
- Oikeusjuttu tai sen uhka varjostaa toimintaa.
- Verosotkut tai niiden riski uhkaavat firman toimintaa.
- Maksuhäiriöt rasittavat joko yritystä tai asiakkaita.
- Rahat eivät riitä (joudut tekemään maksujärjestelyjä, ottamaan lainaa tai sopimaan maksuaikoja).
II-tyypin ongelmat eivät välttämättä ole taloudellisesti tai ajankäytöllisesti suurempia kuin I-tyypin ongelmat, mutta niiden ratkaiseminen on usein paljon hankalampaa. Lisäksi niiden taloudellinen vaikutus on erilainen:
- I-tason ongelmien ratkaiseminen yleensä tuo rahaa.
- II-tason ongelmien ratkaiseminen yleensä vie rahaa.
Yrittäjänä on helppo keskittyä ongelmiin, joiden ratkaisemisesta hyötyy nopeasti. Mutta II-tyypin ongelmien lakaiseminen maton alle ei ole fiksua: näillä ongelmilla kun ei ole tapana häipyä itsestään mihinkään, vaan ne pikemminkin pahenevat ajan myötä.
Jos kamppailet useamman kuin yhden II-tyypin ongelman kanssa, kannattaa ottaa ulkopuolinen neuvonantaja mukaan. Tuore näkökulma tyypillisesti auttaa löytämään uusia ratkaisumalleja ja selkeyttämään tilannetta. Ota yhteyttä.