Paskahommat ovat parasta bisnestä
Moni yrittäjä miettii kuumeisesti, millaisella tuotteella tai palvelulla voisi disruptoida koko alan tai vähintään muuttaa maailmaa. Mielessä pyörivät julkisuutta saaneet yrittäjäsankarit ja mahtavat menestystarinat. Massia pitäisi kääriä jollain kivalla keksinnöllä tai oivalluksella, josta voisi kertoa sitten yrittäjäkinkereiden lavalla tai lehtihaastatteluissa.
Joskus ajatus jalostuu jopa yritykseksi saakka. Pahimmassa tapauksessa yrittäjä pistää töpinäksi jo ennen ensimmäistäkään asiakaspalautetta, ja pian firmassa ovat kiinni omat ja vieraidenkin rahat. Lopputuloksena on kuitenkin yhdeksän kertaa kymmenestä menestyksen sijasta masentava mahalasku.
Epäonnistuminen ei kuitenkaan välttämättä johdu siitä, että yrityksen idea tai tuote olisi huono. Tuote tai palvelu saattaisi säästää aikaa, rahaa tai jopa parantaa maailmaa. Potentiaalinen ostajakuntakin voidaan laskea miljoonissa ja liikevaihtopotentiaali vähintään miljardeissa.
Mutta niin ei kuitenkaan läheskään aina käy, koska tuote- tai palveluidea ei ratkaise riittävän kivuliasta ongelmaa. Ja jos asiakas ei halua maksaa, on valitettavasti ihan sama miten rakastunut yrittäjä itse on omaan ideaansa.
Miten tämän amatöörikämmin sitten voi välttää?
Vastaus löytyy tietenkin asiakkaan korvien välistä. Asiakasta ei nimittäin juurikaan jaksa kiinnostaa muiden kuin omat ongelmat. Mitä kipeämpi tai tympeämpi homma, sitä varmemmin asiakas sen hoitamisesta maksaa.
Vähemmän tunnustettu tosiasia on, että nämä paskahommat ovat yleensä parasta bisnestä. Ne ovat niitä hommia, joihin asiakkaat eivät itse haluaisi keskittyä, mutta jotka täytyy kuitenkin hoitaa. Alasta riippuen paskahomman määritelmä vaihtelee: jollain alalla paskahomma voi olla tietojen syöttely järjestelmään, toisella alalla se voi olla mainostekstien kirjoittamista tai puuduttavan tylsien tuotekuvien tuunausta. Lähestulkoon aina ne ovat niitä hommia, joita asiakkaan omat työntekijät katsovat nenänvartta pitkin.
Siksi esimerkiksi aloittavana yrittäjänä kannattaa ensimmäiseksi miettiä, mitä tympeitä duuneja voisit tehdä asiakkaasi puolesta. Se on yleensä aina parempi idea kuin kokonaan uuden keksinnön hinkkaaminen. Tämän mallin mainioin puoli on se, että palveluasi on superhelppo myydä: sinun ei tarvitse vakuuttaa asiakasta ongelman olemassaolosta, koska asia todennäköisesti tympii asiakasta joka päivä ihan ilman myyntipuhettasikin. Jos sinulla taas on jokin uusi liiketoimintaidea, sinun täytyy ensin pystyä vakuuttamaan asiakas siitä, että hänellä yleensäkään on joku ongelma. Se ei ole myynnissä ikinä helppo tie.
Kun seuraavan kerran mietit palvelu- ja tuotevalikoimaasi, mieti tyypillistä asiakastasi. Mikä asiakkaan hommissa on sellaista, jonka tekemisestä asiakas suorastaan kiittäisi, jos ottaisit ne tehtäväksesi?