Strategia on kieltäytymistä
Olen kieltäytymisen fani. Asioista kieltäytyminen on yleensä hankalaa, ja siinä on aina riskinsä että joku loukkaantuu. Kieltäytyminen on kuitenkin ainoa tapa kontrolloida asioita. Aina kun sanot “kyllä”, suostut astumaan jonkun toisen luomalle polulle. Aina kun sanot “ei”, teet päätöksen jatkaa omallasi. Se vaatii selkärankaa ja epävarmuuden kestämistä.
Yritysten strategiatyö on yleensä mukavaa puuhastelua, jossa hahmotellaan tietä tulevaisuuden tavoitteisiin. Strategian jalkauttaminen käytännössä on kuitenkin haasteellista, ja tyypillisin tapa jalkauttaa strategiaa on keskittyä uusien asioiden tekemiseen. Yritykset alkavat hankkia uutta osaamista ja uutta markkinointia. Moni alkaa kehittämään myös uusia tuotteita. Kaikkien näiden toimien tarkoituksena on ohjata yritystä strategian viitoittamalla tiellä. Useimmiten se toimiikin.
Strategiatyön todellinen arvo kuitenkin mitataan sillä, miten helposti strategian vastaisista asioista kieltäydytään. On helppo toteuttaa strategiaa ostamalla uusi ilme mainostoimistosta, mutta on todella paljon hankalampaa vetäytyä kannattavasta kaupasta, joka on strategian vastainen. Yksikään yrittäjä ei nauti ajatuksesta, että satojen tuhansien kauppa karkaa jonkun toisen tehtäväksi. Siinä kohtaa se strategiaan sitoutuminen kuitenkin mitataan.
Joka kerta kun firman johto tekee strategian vastaisia päätöksiä, se nakertaa tietenkin myös koko muun yrityksen halua ja kykyä noudattaa strategiaa. Kaikkien yrityksen työntekijöiden pitäisi pystyä luottamaan siihen, että he voivat kyseenalaistaa strategianvastaisten asioiden tekemisen. Sitä ei tapahdu, jos johto itsekään ei uskalla kieltäytyä strategian vastaisista päätöksistä.
Kiva asiakas tarvitsi laajempaa verkkokauppaa. Tiesin että olisimme voineet toteuttaa verkkokaupan, mutta olin jo aikaisemmin tehnyt strategisen päätöksen, että verkkokauppabisnes ei ole se mihin keskitymme. Oli pikkuisen hankala kertoa asiakkaalle, että hänen nenäni edessä heiluttelema pinkka tuhatlappusia ei kelpaa. Asiakas haki verkkokauppansa muualta.
Mikään ei viesti strategiaan sitoutumisesta tehokkaammin kuin kieltäytyminen. Sano ei, ja sano se usein.