Työkalu asiantuntijayrityksen tilannekuvan kartoitukseen
Olen raapinut päätäni joidenkin asioiden kanssa pidemmän aikaa. Yksi tällainen asia on asiantuntijayrityksen kasvattamisen visualisointi siten, että se olisi mahdollisimman helppoa tavallisenkin tallaajan ymmärtää.
Paras työkalu tähän olisi ehkä peli tai ohjelmisto, mutta haluan välttää liiallista koodaamista työasioissa koska koodaaminen on liian kouluttavaa. Uppoutuisin liiaksi yksityiskohtiin, vaikka fokuksen pitäisi olla laajemmassa kokonaiskuvassa ja asiakkaalle tuotettavassa lisäarvossa. Siksi olen usein päätynyt käyttämään ratkaisua, joka 1) on yksinkertainen toteuttaa ja 2) helppo jakaa. Tyypillisesti Google Sheets -taulukko täyttää nämä vaatimukset.
Mutta sitten itse asiaan.
Osaamisintensiivisen asiantuntijayrityksen kasvattamisessa on monta kriittistä huomioitavaa kulmaa. Yksi tärkeimmistä asioista on rekrytointi ja erityisesti ihmisten työpanoksen hallinnointi. Asiantuntijayritys kun joko kuolee tai kukoistaa sen mukaan, millaista talenttia se onnistuu haalimaan ja vaalimaan.
Yhtä tärkeää on myös osata palkata oikeaan aikaan ja oikealla hinnalla. Tämä on tärkeää jo ihan kannattavuudenkin näkökulmasta: koska henkilöstökustannukset muodostavat valtaosan osaamisintensiivisen asiantuntijayrityksen kulurakenteesta, yrittäjän tärkeimpiä tehtäviä on tasapainoilla työpanoksen ostohinnan ja myyntihinnan välillä.
Vaikka yrityksessä kaikki liittyy kaikkeen, kyse on lopulta melko yksinkertaisesta matematiikasta. Tuon ajatuksen innoittamana puristin päänsisäiset nyrkkisääntöni erilaisiksi muuttujiksi ja kaavoiksi. Siitä syntyi monistettava työkalu, Tulostulva® Tilannekuva.
Työkalu on melko arvokasta IPR:ää, koska olen valuttanut siihen kahden vuosikymmenen verran osaamistani asiantuntijayritysten operatiivisesta johtamisesta. Noita tietoja, suhdelukuja ja päätelmiä ei löydy suoraan mistään kirjoista tai oppaista tässä muodossa. Jos pyörität asiantuntijayritystä, kuulet aivan varmasti päässäsi "klik"-äänen kun näet millaisia päätelmiä työkalu puskee bisneksestäsi ulos.
Tulostulva® Tilannekuva vastaa karkeasti muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- Miten pitkäksi aikaa rahaa karkeasti riittää?
- Kuinka paljon uuden asiakkaan hankkiminen maksaa?
- Millainen todellinen kassavaikutus uuden työntekijän palkkauksella on?
- Täytyykö minun palkata lisää porukkaa?
- Jos pitää, kuinka paljon ja mihin rooleihin?
- Kuinka paljon minun kannattaa laittaa rahaa markkinointiin?
- Mistä tiedän, maksanko markkinoinnista liikaa?
Olen yrittänyt pitää muuttujien määrän mahdollisimman vähäisenä taulukon täyttämisen helpottamiseksi. Jos muuttujia karsii kohtuuttomasti, työkalun hyödyllisyys heikkenee. Jos muuttujia on taas liikaa, helppokäyttöisyys heikkenee vaikka tarkkuus paranisikin. Kyseessä on siis kätevä kompromissi. Ja jos olet oikein noheva taulukkolaskennassa, voit hienosäätää parametreja omien tarpeesi mukaisesti.
Voit kopioida viimeisimmän version itsellesi tuosta alhaalta (sisäpiiriläiset löytävät taulukon myös yrittäjien salaisesta holvista).👇🏻