Tunnelmia kirjajulkkarista ja AI-overlordien maihinnousu
Kirjan julkkarit olivat ja menivät. Kiitos paljon kaikille etänä osallistuneille! Jos missasit tapahtuman, voit katsoa koosteen tästä. Kirjaa voi nyt tilata Kauppakamarin verkkokaupasta, tilaa omasi!
Mutta nyt sitten päräyttävään osioon!
Päätin jo etukäteen, että käytän mahdollisimman paljon AI-pohjaisia työkaluja kirjan julkaisun jälkeiseen markkinointiin. Erilaiset AI-työkalut ovat kehittyneet todella paljon, ja uusia sovelluksia tulee vastaan koko ajan.
Pidemmittä puheitta tässä kaksi esimerkkiä:
Ensimmäinen esimerkki on virtuaalinen asiakaspalvelija. Voit kysellä ja keskustella kirjan sisällöstä virtuaali-Jannen kanssa. Botti tajuaa pysyä aiheessa ja on kärsivällisempi kuin yksikään tietämäni asiakaspalvelija – tai minä. Sen lisäksi bottia voi ohjata pysymään tietyissä aiheissa ja tarjoamaan esimerkiksi linkkejä keskustelun tueksi.
Toinen esimerkki on Googlen NotebookLM. NotebookLM kykenee tiivistämään monimutkaisista aiheista todella aidon kuuloisia, podcastimaisia keskusteluja. Kuuntele esimerkiksi työkalun generoima englanninkielinen podcast kirjani sisällöstä (kesto 41 minuuttia) ja päätä itse, meneekö se läpi aitona vai ei.
Molemmat esimerkit ovat jo sen tasoisia, että ihmisille noita tehtäviä on pian turha antaa tehtäväksi. Pakostakin tuntuu siltä, että markkinoilla on nyt menossa uusjako: joko syleilet uutta teknologiaa ja muutat bisnestäsi todella nopeasti, tai markkina murenee altasi.
En tiedä sinusta, mutta itseäni luovan luokan AI-vallankumous jännittää ja hieman ahdistaa samaan aikaan. On todella hankala arvioida, mihin suuntaan tilanne kääntyy lähitulevaisuudessa – mutta se on selvää, että paluuta vanhanmalliseen sisällöntuotantoon ei kyllä ole.