Yrittäjä, milloin sinä voit heittää Wolttia?
Kansallisena kateuspäivänä kuului kummia. Yhdysvaltalainen Doordash pisti kättä syvälle taskuun ja pulittaa kotimaisesta Woltista noin seitsemän miljardia euroa. Se on käsittämättömän hieno saavutus. Onnittelut omistajille!
Monessa kotimaisessa firmassa mietitäänkin nyt, että mitenhän helkutissa sen oman puljun saisi talutettua teuraalla samaan hintaan.
Karu totuus on, että luultavasti ei mitenkään.
Tyypillinen firma on myyntikuntoinen silloin, kun se tuottaa riittävästi tulosta ja kaikki paprut on hoidettu kuntoon asiallisesti (tsekkaa tästä 300+ kohdan tarkistuslista niin tiedät missä firmasi menee). Sen lisäksi firmassa täytyy olla jotain ostettavaa. Firman täytyisi pyöriä ainakin suurimman osan ajasta ilman, että itse juokset vääntelemässä jokaista vipua ja vipstaakkelia. Harva ostaja haluaa hankkia firmaa, jonka menestyksen salainen kastike on yrittäjän selkähiki.
Jos firma ei tuota tulosta ja joudut itse tekemään kaiken ja vähän sen päällekin, asialle täytyy tehdä jotain. Jos riittävän moni asia on perseellään, aikaa tilanteen korjaamiseen kannattaa varata tyypillisesti kolme tilikautta.
Jaa että miksi kolme tilikautta?
Koska asiaa täytyy katsoa ostajan näkökulmasta. Kummassa vaihtoehdossa saat firmasta oletuksena paremman myyntihinnan?
Vaihtoehto 1: firma on hyvässä kunnossa, mutta sinulla ei ole näyttää nousujohteista tulos- ja liikevaihtokäppyrää edellisiltä vuosilta.
Vaihtoehto 2: firma on hyvässä kunnossa, ja sinulla on näyttää kaksi täyttä tilikautta nousujohteista tulos- ja liikevaihtokäppyrää.
Aivan.
Vaihtoehdossa kaksi saat hyvin todennäköisesti paremman hinnan, vaikka firmat olisivat aivan yhtä hyvässä kunnossa. Ainoa ero on, että vaihtoehdossa kaksi sinulla on näyttää todistetta siitä, että firma oikeasti toimii.
Moni konsultti jaksaa muistuttaa, että ostajat miettivät yrityksen ostossa tulevaisuuden tuottopotentiaalia. Näin on teoriassa, mutta käytännössä kauppahinta määräytyy lähes aina menneisyyden lukujen perusteella. Omistajana siis kannattaa olla kiinnostunut siitä, miten paljon euroja saat firmastasi käytännössä.
Jos siis haluat myydä firmasi mahdollisimman hyvään hintaan, työt kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Ja jos firman myyntikuntoon laittamiseen liittyen on tiedossa kertaluonteisia kustannuksia, ne kannattaa ottaa mieluummin nyt kuin kolmen vuoden kuluttua – myöhemmin ne samat kulut nimittäin vaikuttavat ikävästi saamaasi kauppahintaan.
Omistajana sinun täytyy ajatella myös sanahirviötä nimeltä hankintameno-olettama. Se tarkoittaa lyhyesti sitä, että saat kohtuullisen kivan verohyödyn yritystäsi myydessä, jos olet omistanut osakkeet yli 10 vuotta. Mikäli yrityksesi 10-vuotisjuhla on tulollaan, voisi olla aika miettiä yrityksen laittamista lihoiksi.
Just sayin’.