Yrittäjän vaaralliset ajatusmallit, osa I: "Move fast and break things"
Kirjat ovat mahtavia, ja niistä oppii paljon. Mutta koska bisneskirjat ovat yleensä menestyjien kirjoittamia, niiden pohjapäätelmät ovat myös selviytyjien saastuttamia. Varomaton yrittäjä tallaa helposti monenlaisiin miinoihin, kun yrittää soveltaa jotain muualla menestyneen yrittäjän ideologiaa tai metodia omaan arkeensa.
Ensimmäinen esimerkki on Mark Zuckerbergin kuuluisaksi tekemä motto ”Move fast and break things”. Se on monen nuoren ja vähän vanhemmankin startup-yrittäjän mantra.
Se on kuitenkin ihan uskomattoman paska neuvo.
Neuvolla on itsessään järkevä tavoite. Kun iteroidaan erilaisia vaihtoehtoja nopeasti, voidaan liikkua kilpailijoita nopeammin. Silloin todennäköisesti löydetään hyvä tuote/markkina-kombo nopeammin ja saadaan voittajatuote markkinoillekin nopeammin.
Malli toimii kuitenkin ainoastaan silloin, kun käytettävissä on runsaasti tai jopa loputttomasti resursseja: aikaa, rahaa tai energiaa. Yleensä tätä mantraa hoetaankin startupeissa, joissa leikitään joko enkelisijoittajan tai veronmaksajien rahoilla.
Tavalliselle yrittäjälle neuvo on kuitenkin kuolemaksi.
Käytännössä yksinyrittäjällä on aikaa nimittäin maksimissaan kaksitoista tuntia vuorokaudessa lyhyinä rykäyksinä eikä juurikaan ylimääräistä massia jolla mällätä. Käytettävissä olevan energiankin määrä riippuu aika suoraan siitä, miten ehtii palautumaan. Se on taas pois käytettävissä olevasta ajasta.
Arkitodellisuudessa ei ole myöskään realistista, että yrittäjä pistäisi paletin uusiksi parin kuukauden välein. Siinä ei kestä kassa, oma kuuppa eivätkä työntekijät. Jos yrittäjä muuttaa firman suuntaa nopeammin kuin dieselautoa täytyy tankata, resurssit hupenevat todella nopeasti ja edessä on vararikko.
Mutta mitä sitten ”Move fast and break things” -motosta voi ottaa opiksi?
Ainakin sen, että nopea testailu pääsääntöisesti kannattaa, jos sen voi tehdä pienillä riskeillä ja kustannuksilla.
Kun tekee nopeita ja pieniä tuotteistustestejä, ei vielä tarvitse sitoutua isosti mihinkään. Suosittelen yleensä myös myymään tuotteita ennen kuin ensimmäistäkään tuotantoprosessin vaihetta on mietitty vielä valmiiksi asti: jos kukaan ei osta tuotetta, et ole menettänyt mitään – oikeastaan olet säästänyt jäätävän kasan aikaa ja rahaa. Jos taas joku ostaa tuotteen, sinulla on mainio motivaatio hoitaa paketti kunnialla maaliin. Luultavasti opit matkan varrella myös tärkeitä asioita tuotteesta.
Tykkään tietenkin vetää omia lääkkeitäni.
Sinäkin olet varmasti huomannut, että tarjoan milloin mitäkin tuotetta tyrkylle. Esimerkiksi jatkuvasti loppuunmyyty Tulostulva® Taskuhallitus oli ties kuinka monen testikierroksen lopputulos. Sen jälkeen olen myös kokeillut erilaisia tuotteistuksia, joiden sisältö ja hintapisteet vaihtelevat. Osa on ollut floppeja, osa ei.
Viimeisin kokeiluni on Tulostulva® Exit-analyysi. Tuote osoittautui hyväksi ja se kelpasi monelle, mutta siinä on kaksi isoa ongelmaa: ensinnäkin, nimi pelottaa osan ostajista (aika harva yrittäjä uskaltaa nimittäin sanoa ääneen, että haluaisi kiskaista eject-kahvasta käteistukku kourassa). Se on sinänsä tyhmä rajaus minulta, koska exit-kelpoinen yritys on hyvä yritys muutenkin, eikä sitä ole pakko myydä. Ei olisi siis mitään tarvetta erikseen alleviivata exit-mahdollisuutta, jos sillä on riskinä vieraannuttaa osa potentiaalisista ostajista.
Toisekseen, tuote on LIIAN HYVÄ. Tuttu konsultti sanoi, että eihän tuollaista yli kymppitonnin pakettia ole mitään järkeä myydä tuohon hintaan. Se onkin totta. Pitää varmaan nostaa hintaa piakkoin.